Vyhledávaní

Rezerva do auta: Vyplatí se, nebo jsou lepší alternativy?

9.5. 2024
Asi už jste to někdy zažili. Jste na cestě, možná spěcháte, a najednou to přijde – defekt pneumatiky. Ať už jedete na dovolenou, do práce nebo jen tak na nákupy, mít v autě připravenou rezervu může znamenat značný rozdíl mezi malým zdržením a velkými komplikacemi. Proto se podíváme na to, jak to vlastně s rezervou je. Koukneme se na různé typy rezervních kol i na to, zda náhodou neexistuje nějaká lepší varianta. Zjistíme taky, jak se o rezervní kolo starat nebo jak moc je rezervní kolo (ne)povinné
Image by Freepik 

Jak je to s tou povinností? 

Co patří do základní výbavy auta asi všichni víme - trojúhelník, reflexní vesta, lékárnička - známe to. Rezervní kolo tam však už nějakou dobu (konkrétně od roku 2009) nenajdeme. 

Vyhláška, která tyhle věci upravuje však stanovuje, že musíte mít v autě prostředky, se kterými si dokážete poradit s případným defektem pneumatik. Jestli tedy rezervu vzít nebo ne bude záležet na tom, jaký druh klasických pneu používáte, zda dokážete kolo sami vyměnit či opravit nebo zda jste se pojistili asistenční službou

Vyhláška taky přesně specifikuje podmínky, za kterých rezervní kolo opravdu mít nemusíte. Platí to pokud: 
  • Jezdíte na RUNFLAT pneumatikách, které dokážou pokračovat v jízdě i při ztrátě tlaku nebo při defektu. Tady se můžete mrknout na víc informací, konkrétně jak dojezdové RUNFLAT pneumatiky fungují, jaké jsou jejich podmínky použití i na jejich výhody a nevýhody. 
  • Máte v autě vybavení na opravu pneumatik (tmel, sadu na opravy, sprej). V tomto případě se nicméně neobejdete bez kompresoru nebo nádoby s tlakovým vzduchem.
  • Doložíte smlouvu, která vám zajišťuje nonstop asistenční službu pro výměnu nebo opravu pneumatiky. 
Giticontrol-288.png

Letní pneumatika GITI GitiControl 288 s Runflat technologií. 
 

Jaké jsou 3 typy rezerv?

1. Dočasné rezervní kolo

  • je menší a lehčí než to standardní. Je ideální pro úsporu místa a hmotnosti, ale má svá omezení. Nedojedete s ním ani daleko ani rychle, dojezd na rezervu je s tou dočasnou většinou omezený na 80 km a rychlost by neměla přesáhnout 80 km/h. Je tak fajn pouze na nouzové situace.

2. Plnohodnotné rezervní kolo

  • je identické s ostatními koly vašeho auta. Pokud defektní kolo vyměníte za plnohodnotné, můžete v klidu pokračovat v cestě. Tohle kolo vám však v autě zabere daleko víc místa a přidá na váze. Většina aut má však stále na rezervu speciální prostor, např. rezerva u Škoda Octavia 3 nebo u Peugeotu 206 je většinou schovaná pod dnem kufru (případně je pod autem speciální držák rezervy), takže toho i přes rezervu celkem dost naložíte. Pamatujte také na základní vybavení, které budete potřebovat, a to hever.

3. Sety pro opravu pneumatik

  • jsou často součástí nových aut, která už klasickou rezervu či dojezdové kolo nemají. Jsou alternativou ke klasickým kolům, jejich použití však záleží také na vaší zručnosti. Sady většinou obsahují těsnící tmel a kompresor, které vám umožní opravit menší proražení pneumatiky a dojet do servisu. Výhodou je samozřejmě úspora místa. Nevýhodou pak to, že větší poškození (třeba prasklinu na boku pneumatiky) s tím nemáte šanci zadělat. 
high-angle-young-female-mechanic-working-1.jpgImage by Freepik 

Údržba rezervních kol

Bez ohledu na to, který typ rezervy preferujete, je důležité udržovat je v dobrém stavu. Pokud si vyberete dojezdové/standardní kolo, pravidelně kontrolujte jeho tlak. U setu pro opravu pak můžete občas omrknout, že není nějak poškozený nebo že v něm něco nechybí. K ochraně klasické/dojezdové rezervy pak mohou přispět potahy, obaly či různé kryty rezervy.

Rezervní kolo nebo set na opravu? Zázračné řešení neexistuje

Klasická rezervní kola do auta sice dávno nejsou povinná, ale jsou případy, kdy za ně možná budete rádi. Někdy však v klidu postačí sety na opravu. Je však jen na vás, jaké řešení si vyberete. Důležité je před každou cestou nepodcenit přípravu. Vědomí, že máte vše, co potřebujete pro případ nouze, vám dodá klid a umožní vám soustředit se na bezpečnou jízdu. Nezapomínejte také na pravidelnou kontrolu tlaku vaší rezervy. A pamatujte, že je lepší být připraven na všechno. Přejeme bezpečnou a klidnou jízdu!

Další články poradny