Pneuboss
Giti winter top
Sledování
objednávky
košík
Nákupní košík je prázdný
zpět

Co je aquaplaning a jak mu předcházet?

14. 10. 2021

Aquaplaning je častou příčinou dopravních nehod během deštivého počasí. A není se čemu divit. Při aquaplaningu se váš vůz stává téměř neovladatelným. Chování vozidla se během aquaplaningu dá přirovnat snad jen k jízdě na ledě.

Příčiny aquaplanningu

Aquaplaning vzniká nedostatečným odvodem vody pneumatikou. Tím vzniká tzv. vodní klín před kolem, který se následně rozšíří i pod pneumatiku. Pneumatiky následně ztrácí kontakt s vozovkou a vozidlo se stává téměř neovladatelným.
aquaplaning
Na vznik aquaplaningu má vliv množství vody na silnici, rychlost vozu, druh a hloubka dezénu a správné nahuštění pneu.

Mezi pneumatikou a vozovkou se hromadí voda, kterou nestíhají pneumatiky odvádět. Ta pak brání dostatečnému kontaktu s vozovkou potřebnou pro bezpečné ovládání vozu. Aquaplaning vzniká většinou při rychlostech nad 80 km/h u nových pneumatik, ale již od 55 km/h u pneumatik na hranici životnosti (1,6 mm vzorku u letních pneu a 4 mm u zimních pneu).

Vedle hloubky dezénu se ale na míře rizika aquaplaningu podílí šířka pneumatiky. Lépe mu odolávají pneumatiky úzké, neboť hmotnost auta je soustředěna na menší styčnou plochu. Takové pneumatiky se vodou „prořezávají“ lépe než nesmyslně široká kola.

Například pneumatiky o šířce 185 mm budou mnohem lépe odolávat aquaplaningu, než pneumatiky se stejným průměrem, ale šířkou 225 mm. Širší pneu si udrží lepší kontakt s vozovkou na suchu, na vodě je však nadměrná šířka spíše riziková.

Nejnebezpečnějším úsekem z hlediska aquaplaningu jsou vyjeté koleje. I velkou louži auto většinou přeletí ve zlomku sekundy a řidič si skoro ničeho nevšimne (maximálně ho to trochu zatáhne za volant), zatímco vyjeté koleje jsou dlouhé a po směru jízdy.

Riziková jsou také místa s příčným zvlněním vozovky, případně třeba dilatační spáry na mostech. Při jejich přejíždění se auto mírně nadlehčí, a tím dojde ke snížení přítlaku pneumatiky k vozovce. Je potom k aquaplaningu náchylnější.

Jak aquaplanningu předcházet?

Základem jsou kvalitní pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu a nafoukané na správný tlak. Nová a kvalitní pneumatika dostatečně odvádí vodu vodu a má dobrý kontakt se silnicí.

Neméně důležité je přizpůsobit rychlost a styl jízdy aktuální situaci a vašim schopnostem. Za mokra a deště je žádoucí snížit rychlost a zbytečně prudce nezatáčet a nebrzdit.

Pokud se blížíte do úseku, kde jsou vyjeté koleje, zpomalte a snažte se jet mimo ty nejhlubší rýhy. Zvolněte také v případě, že se blížíte na most, nebo se mění povrch vozovky.

Jak aquaplanningu předcházet?

Při již vznikajícím aquaplaningu povolte plyn a sešlápněte spojku pro uvolnění hnacích kol - vznikající vodní klín začne vozidlo zpomalovat a obnoví se původní kontakt pneumatik s vozovkou.

Naopak při vznikajícím aquaplaningu nebrzděte a netočte volantem - kola musí zůstat v přímém směru a být nebrzděná, v opačném případě hrozí smyk a následné roztočení vozidla.

Produkt přidán do košíku
přejít do košíku zavřít
Pneuboss.ShoppingCart.PreviewDown.Loading