Vyhledávaní

Jak se vyrábí pneumatiky?

1.9. 2022

Pneumatiky jsou komplexní kombinací složek vyrobených z mnoha přísad. Ale jak se z kaučukovníku vyrobí pneumatika schopná silničního provozu?

Z čeho se vyrábí pneumatiky?

  • Kaučuk je nejdůležitější a procentuálně nejvíce zastoupenou složkou při výrobě pneu. Přírodní kaučuk je z tropického stromu kaučukovníku, ale dnes se stále častěji využívá i syntetický kaučuk, který je vyrobený z ropy. Přírodní kaučuk však má přece jenom pořád lepší vlastnosti, do jeho ceny se však promítá jeho proměnlivá dostupnost na trhu a náklady na dopravu.
  • Plnidla jsou další významnou složkou pneumatik. Obvykle jde o saze a siliku. Tyto látky dodají pneu pevnost a tvrdost, čímž zvyšují její odolnost. Saze vyráběné z ropy také pneumatikám dávají jejich černou barvu.
  • Změkčovadla v podobě minerálních olejů a pryskyřic zvyšují plasticitu a usnadní mechanické zpracování pryže.
  • Vulkanizační činidla, mezi které patří prášková síra ovlivňují proces zpracování kaučuku. Čím více síry, tím je výsledná pryž tvrdší. Letní pneu tedy obvykle obsahují více síry.
  • Zpevňovací materiály jsou např. kovová nebo umělá vlákna, která zvýší pevnost a soudržnost pneumatiky.
  • ​Další chemické a ostatní látky, které zvýší odolnost pneu, nebo ekologické vlastnosti
Výroba pneumatik je vícestupňový proces. Pojďme si ukázat základní proces výroby pneumatiky během pěti základních výrobních fází.

 

výroba pneumatik

 

První fáze: Příprava kvalitních přísad a surovin

Gumárenský průmysl je zásobený surovinami z řady odvětví zpracovatelského průmyslu. Tyto suroviny se používají k výrobě potřebných směsí.
  • Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu).
  • ​Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad pro výrobu pneu. Důležitý je zejména syntetický kaučuk a příměsi pro zvýšení životnosti pneumatik a vylepšení přilnavosti pneu.
  • Přírodní kaučuk se získává z kaučukovníků pěstovaných na plantážích. Tekutina podobná mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěná vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
  • Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou váženy a míchány s jinými složkami podle přesných receptur výrobce. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.

 

kaučukovníkové plantáže

 

  • Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů, které slouží jako vyztužení pneumatik.

Druhá fáze: Výroba jednotlivých komponentů pneumatiky

  • Ocelový kord: Předem upravený ocelový kord je dodán na cívce a zaveden do gumovací linky, kde je pogumován jednou vrstvou pryže. Výsledkem je souvislý pás kordu. Tento pás se nařeže pod určitým úhlem na správnou délku podle velikosti pneumatiky a roluje se k dalšímu zpracování.
  • Běhoun: Rozpracovaná kaučuková směs je nyní připravena k výrobě běhounu. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje pryž do nekonečného pásu běhounu. Po vytlačení se zkontroluje hmotnost, délka a běhoun se ochladí ponořením do vody. Pás běhounu se poté nařeže na délku podle velikosti pneumatiky. Následně se provede další kontrola hmotnosti jednotlivých kusů.
  • Textilní kord: Na gumovací linku se zavádí textilní kord, který je následně pogumován tenkou vrstvou pryže. Tento nekonečný pás se později nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90° a navine se k dalšímu zpracování.
  • Ocelové lano: Patní lano se skládá z několika vrstev ocelových drátů. Každý z nich je pogumovaný pryží.
  • Bočnice: Bočnice vyrobené na vytlačovacím stroji jsou nařezány tak, aby seděly na konkrétní rozměr pneumatiky.
  • Vnitřní guma: V dvouválci se vytvoří široká a tenká vrstva vnitřní gumy.

Třetí fáze: Konfekce pneumatiky

A teď může začít konfekce pneumatiky. Na speciálním konfekčním strojním zařízení se skládají různé polotovary a sestaví se z nich to, čemu se říká „surová pneumatika.“ To se provádí ve dvou stupních: sestavování kostry pláště a nárazníkového pásu/běhounu. Poté se tato „surová pneumatika“ nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena k vulkanizaci.

Čtvrtá fáze: Vulkanizace kaučuku

Dostáváme se k vulkanizačnímu lisu. Zde probíhá vulkanizace prováděná po stanovenou dobu za dané teploty a tlaku a pneumatika dostává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní a elastická pneumatika. Lisovací formy mají dezénovou část a popis pláště je na bočnicích.

Pátá fáze: Kontrola kvality

Každá jednotlivá fáze výroby, tj. od prohlídky surovin až po expedici hotových pneumatik je předmětem kontroly kvality. Důkladná kontrola kvality je u top značek pojata jako vícestupňový proces. Hotové pneumatiky následně prochází:

  • Vizuální kontrolou
  • Rentgenem
  • Testem uniformity
Po kontrolním procesu jsou pneumatiky odeslány do distribučního skladu k expedici. A to je ve zkratce proces výroby pneumatik zjednodušený pro laickou veřejnost. Detailnější postupy pro každý dezén si výrobci pneumatik samozřejmě bedlivě střeží hlavně před konkurencí.

Kde se vyrábí pneumatiky v ČR?

Když se řekne výroba pneumatik v ČR, určitě se každému vybaví značka Barum, jejíž výrobní závod v Otrokovicích funguje už od roku 1961. V České republice se však vyrábí i pneu zahraničních značek. Například Nexen má výrobní závod u Žatce.

Další články poradny