Jak se vyrábí pneumatiky?
1.9. 2022
Pneumatiky jsou komplexní kombinací složek vyrobených z mnoha přísad. Ale jak se z kaučukovníku vyrobí pneumatika schopná silničního provozu?
Z čeho se vyrábí pneumatiky?
- Kaučuk je nejdůležitější a procentuálně nejvíce zastoupenou složkou při výrobě pneu. Přírodní kaučuk je z tropického stromu kaučukovníku, ale dnes se stále častěji využívá i syntetický kaučuk, který je vyrobený z ropy. Přírodní kaučuk však má přece jenom pořád lepší vlastnosti, do jeho ceny se však promítá jeho proměnlivá dostupnost na trhu a náklady na dopravu.
- Plnidla jsou další významnou složkou pneumatik. Obvykle jde o saze a siliku. Tyto látky dodají pneu pevnost a tvrdost, čímž zvyšují její odolnost. Saze vyráběné z ropy také pneumatikám dávají jejich černou barvu.
- Změkčovadla v podobě minerálních olejů a pryskyřic zvyšují plasticitu a usnadní mechanické zpracování pryže.
- Vulkanizační činidla, mezi které patří prášková síra ovlivňují proces zpracování kaučuku. Čím více síry, tím je výsledná pryž tvrdší. Letní pneu tedy obvykle obsahují více síry.
- Zpevňovací materiály jsou např. kovová nebo umělá vlákna, která zvýší pevnost a soudržnost pneumatiky.
- Další chemické a ostatní látky, které zvýší odolnost pneu, nebo ekologické vlastnosti
První fáze: Příprava kvalitních přísad a surovin
Gumárenský průmysl je zásobený surovinami z řady odvětví zpracovatelského průmyslu. Tyto suroviny se používají k výrobě potřebných směsí.
- Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu).
- Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad pro výrobu pneu. Důležitý je zejména syntetický kaučuk a příměsi pro zvýšení životnosti pneumatik a vylepšení přilnavosti pneu.
- Přírodní kaučuk se získává z kaučukovníků pěstovaných na plantážích. Tekutina podobná mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěná vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
- Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou váženy a míchány s jinými složkami podle přesných receptur výrobce. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.
- Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů, které slouží jako vyztužení pneumatik.
Druhá fáze: Výroba jednotlivých komponentů pneumatiky
- Ocelový kord: Předem upravený ocelový kord je dodán na cívce a zaveden do gumovací linky, kde je pogumován jednou vrstvou pryže. Výsledkem je souvislý pás kordu. Tento pás se nařeže pod určitým úhlem na správnou délku podle velikosti pneumatiky a roluje se k dalšímu zpracování.
- Běhoun: Rozpracovaná kaučuková směs je nyní připravena k výrobě běhounu. Šnekový vytlačovací stroj tvaruje pryž do nekonečného pásu běhounu. Po vytlačení se zkontroluje hmotnost, délka a běhoun se ochladí ponořením do vody. Pás běhounu se poté nařeže na délku podle velikosti pneumatiky. Následně se provede další kontrola hmotnosti jednotlivých kusů.
- Textilní kord: Na gumovací linku se zavádí textilní kord, který je následně pogumován tenkou vrstvou pryže. Tento nekonečný pás se později nařeže na požadovanou šířku v úhlu 90° a navine se k dalšímu zpracování.
- Ocelové lano: Patní lano se skládá z několika vrstev ocelových drátů. Každý z nich je pogumovaný pryží.
- Bočnice: Bočnice vyrobené na vytlačovacím stroji jsou nařezány tak, aby seděly na konkrétní rozměr pneumatiky.
- Vnitřní guma: V dvouválci se vytvoří široká a tenká vrstva vnitřní gumy.
Třetí fáze: Konfekce pneumatiky
A teď může začít konfekce pneumatiky. Na speciálním konfekčním strojním zařízení se skládají různé polotovary a sestaví se z nich to, čemu se říká „surová pneumatika.“ To se provádí ve dvou stupních: sestavování kostry pláště a nárazníkového pásu/běhounu. Poté se tato „surová pneumatika“ nastříká speciálním postřikem, aby byla připravena k vulkanizaci.
Čtvrtá fáze: Vulkanizace kaučuku
Dostáváme se k vulkanizačnímu lisu. Zde probíhá vulkanizace prováděná po stanovenou dobu za dané teploty a tlaku a pneumatika dostává svůj konečný tvar. Během tohoto procesu se ze surové pneumatiky stane flexibilní a elastická pneumatika. Lisovací formy mají dezénovou část a popis pláště je na bočnicích.
Po kontrolním procesu jsou pneumatiky odeslány do distribučního skladu k expedici. A to je ve zkratce proces výroby pneumatik zjednodušený pro laickou veřejnost. Detailnější postupy pro každý dezén si výrobci pneumatik samozřejmě bedlivě střeží hlavně před konkurencí.
Pátá fáze: Kontrola kvality
Každá jednotlivá fáze výroby, tj. od prohlídky surovin až po expedici hotových pneumatik je předmětem kontroly kvality. Důkladná kontrola kvality je u top značek pojata jako vícestupňový proces. Hotové pneumatiky následně prochází:
- Vizuální kontrolou
- Rentgenem
- Testem uniformity
Kde se vyrábí pneumatiky v ČR?
Když se řekne výroba pneumatik v ČR, určitě se každému vybaví značka Barum, jejíž výrobní závod v Otrokovicích funguje už od roku 1961. V České republice se však vyrábí i pneu zahraničních značek. Například Nexen má výrobní závod u Žatce.Další články poradny
15.5. 2024
Jak je to s řidičákem od 17 a s řidičákem na zkoušku?
Dnes se podíváme na téma, které možná rozproudí krev v žilách nejednoho nadšeného mladého řidiče - řidičský průkaz od 17 let, známý také jako...
15.5. 2024
Jak přezout auto doma?
Je to tu! Čas na přezutí pneumatik. Ať už je jaro nebo podzim, udělat se to musí. Pokud máte separátní letní a zimní kola, zvládnete to doma...
14.5. 2024
Startování přes kabely
Někdy se to stane každému. Ráno sednete do auta, otočíte klíčkem a nic. Baterie řekla dost. Ale nebojte, startování auta přes kabely zvládnete...