Nejčastější problémy s pneu, kvůli kterým neprojdete přes STK
Než se vydáte na STK, je potřeba celé auto pořádně prohlédnout a odstranit či opravit alespoň základní problémy, které vás mohou potkat a zároveň jejich náprava není zrovna složitá. A nezapomeňte zkontrolovat ani pneumatiky. Přečtěte si, co se kontroluje na STK a vyhněte se problémům.
Špatný rozměr pneu na STK vás může potrápit
Proto se nespoléhejte na to, že pneumatiky, které jste s ojetým vozem zakoupili, jsou ty správné. Ověřte si tento údaj ve velkém technickém průkazu nebo v servisním manuálu, který je většinou součástí vozu.
Rychlostní index pneumatik a STK
Hloubka dezénu pneumatik a zákon
Minimální hloubka dezénu letních pneumatik v ČR je dle zákona 1,6 mm. Minimální vzorek dezénu je stanoven na 1,6 mm, ale obecně se doporučuje u letních pneu pro bezpečnou jízdu vzorek do 2 mm. 1,6 mm vám sice nezaviní stopku na STK, ale určitě byste je měli z důvodu bezpečnosti a komfortu jízdy vyměnit. Pokud jedete na STK a vzorek pneumatik je pod 1,6 mm, je téměř 100% jasné, že budete mít problémy.Je problém dojet na STK na zimních pneumatikách v létě?
Minimální povolená výška dezénu u zimních pneumatik je sice 4 mm. To ale neplatí pro prohlídku vozu na STK v létě. V takovém případě vám se posuzuje zákonná norma 1,6 mm.
Ojeté pneu na STK
Technici STK budou sledovat i to, zda nejsou pneumatiky nesouměrně ojeté. Pokud ano, zaměří se na geometrii vozu, protože nepravidelné ojetí pneu může znamenat špatné seřízení geometrie. To je již závada, kterou budete muset odstranit. Pneumatiky na STK měří technik kalibrovaným zařízením a měří ho na více místech dezénu, rozhodující je nejnižší naměřená hodnota.
Co nastane po STK?
Závady nebo problémy, které jsou popsány výše, vám technik STK označí v protokolu a dostanete sice červenou nálepku, ale pouze na 30 dní. Do 30 dnů bude nutné závady odstranit.
Pokud tak neučiníte, po tomto datu vám propadne platnost technické kontroly. Kdo nemá platnou STK, hrozí mu pokuta od policie ČR. Pokuta může dosáhnout až 10.000 korun, dokonce je možný zákaz řízení. V případě, že se stane autonehoda, ve které nemusí být viníkem řidič s prošlou STK, hrozí mu i neproplacení vzniklé škody od pojišťovny.