Vyhledávaní

Porovnání zimních, celoročních a letních pneumatik

17.8. 2022

Před koupí nové sady pneumatik se obvykle vyrojí spousta otázek. A hlavní by měla znít takto: Jaký typ pneumatiky potřebuji? Budou vaším favoritem stále oblíbenější celoroční pneumatiky? Nebo raději upřednostníte prověřenou klasiku v podobě střídání letních a zimních pneumatik?

Pokud vybíráte pneumatiky, měly by vás kromě správného rozměru zajímat jednotlivé druhy pneumatik. V následujících řádcích si ukážeme odlišnosti mezi zimními a letními pneumatikami. Zjistíte tak, jaký je rozdíl mezi zimní a letní pneu a jaké pneumatiky na auto pro vás budou nejlepší.

Typy pneumatik

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky jsou optimalizovány pro určité povětrnostní podmínky a teploty do 7 °C. V těchto podmínkách pak nabízí maximální pohodlí spolu s bezpečností.

Vzhled letních pneumatik

Letní pneumatika má méně drážek, velká, pevná žebra a menší hloubku dezénu. Díky tomu je pneu za mírných podmínek stabilnější, má delší životnost, šetří palivo a je méně hlučná. Za tím účelem má i větší bloky dezénu.

Mimo jiné má výbornou přilnavost a podává dobrý výkon při zatáčení a brzdění na suchém i mokrém povrchu. Zkrátka je dokonale přizpůsobena letním podmínkám.

Jak se chovají letní pneumatiky v provozu?

Letní pneumatiky mají díky drážkování a žebrům skvělou přilnavost, zejména na suché a mokré vozovce. Jsou také populární mezi nejen mezi řidiči vyznávající sportovní jízdu, ale i mezi těmi z vás, co se chcou jednoduše a bezpečně dostat z bodu A do bodu B.

Letní pneu si v teplých podmínkách vedou výborně v zatáčkách a při prudkých změnách směru. V mokrých podmínkách pak díky odtokovým drážkám brání vzniku aquaplaningu.

Díky lepšímu chování při brzdění, ovladatelnosti a přilnavosti si stále zachovávají vysokou úroveň pohodlí. To vše při zachování nízké hlučnosti při odvalování. A nižší hluk při odvalování často také znamená nižší spotřebu paliva díky menšímu valivému odporu.

Můžu kombinovat zimní a letní pneumatiky?

Důrazně nedoporučujeme používat na vozidle současně různé typy pneumatik. Důvodem je především skutečnost, že každý typ pneumatiky se chová odlišně.

Při kombinaci letních a celoročních nebo zimních pneumatik může například předek nebo zadek vašeho vozidla „ustřelit“ v závislosti na tom, na jakém povrchu jedete a na které nápravě jsou které pneumatiky namontovány. To stejné platí pro otázku, zda lze kombinovat letní pneumatiky s celoročními.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou určeny pro použití v chladném podnebí, kde hrozí náledí a sněhová pokrývka. V zimě jsou zimní pneu nejbezpečnějším možným obutím, protože jsou pro tuto roční dobu určeny.

V některých zemích jsou dokonce zimy tak chladné, že je používání zimních pneumatik z bezpečnostních důvodů nařízeno příslušnými předpisy. Než se tedy rozhodnete, jaké pneumatiky pořídit, ověřte, zda pro vás nejsou zimní pneumatiky povinné.

Ve většině evropských zemí dokonce existuje povinnost používat zimní pneumatiky v zimním počasí. Existují sice teplejší oblasti jako Španělsko a Portugalsko, kde je možné jezdit na letních pneumatikách celý rok, ale ČR mezi tyto výjimky rozhodně nepatří. Podívejte se, kdy začíná a končí povinnost zimních pneu v ČR.

Vzhled zimních pneumatik

Zimní pneumatiky jsou dokonale přizpůsobené chladným podmínkám. Výsledné hrany lze také nazvat „zakusovacími hranami“. Kromě toho mají zimní pneumatiky opakující se vzor tenkých lamel, které zachycují sníh, když po něm jedete.

Zimní pneumatika poskytuje výbornou přilnavost v chladném počasí. Zimní pneumatiky musí být ze zákona označeny, buď alpským symbolem 3PMSF, nebo starým symbolem M+S. Ve vyspělých zemích se však uznávají jako zimní pouze pneu se symbolem 3PMSF (hora s vločkou). Tato povinnost zimních 3PMSF pneu bude brzy i v ČR.

Chování zimních pneu v provozu

Díky své směsi uzpůsobené zimním podmínkám poskytují zimní pneu vynikající přilnavost při teplotách pod 7 °C. Na rozdíl od celoročních nebo letních pneumatik také zůstávají funkční i v tomto teplotním pásmu.

Hrany zimích pneu přinášejí vyšší přilnavost na sněhu. Další faktor pro lepší přilnavost na sněhu jsou jejich lamely. Zachycením sněhu v lamelách se zlepší přilnavost, protože sníh nejlépe drží právě na sněhu. Lamely také umožňují lepší trakci na ledovém povrchu a lepší ovladatelnost.

V létě na zimních pneumatikách nejezděte

Používání zimních pneumatik v teplých letních měsících se důrazně nedoporučujeme. Vaše zimní pneumatiky se v létě mnohem rychleji opotřebují a zároveň hlavní bezpečnostní atributy pneumatik budou fungovat špatně.

Proto byste rozhodně neměli používat zimní pneumatiky v létě. Např. brzdná dráha na zimních pneumatikách v létě bude až o 20 % delší oproti letním pneu stejného výrobce. Jízda bude také méně pohodlná kvůli hlučnosti a sníží se stabilita ve vysokých rychlostech.

Celoroční pneumatiky

Celoroční pneumatiky docela dobře fungují v každém ročním období. Ale mají svoje mouchy. V následující části se podíváme na vlastnosti celoroční pneumatiky a jejich výhody a nevýhody.

Vzhled celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky mají běhoun s několika „pevnými bloky“. Ty jsou klasicky uspořádány do tvaru dvojitých šipek.

Celoročky mají oproti zimním delší životnost běhounu díky použité tvrdší směsi. Jejich směs však není tak „tvrdá“ jako směs letních pneumatik. Životnost běhounu je proto v porovnání s letními pneumatikami stejného výrobce obvykle kratší.

Celoroční pneumatiky mohou být označeny jednou nebo dvěma značkami indikující jejich výkonnost v zimě: Staré označení písmeny M+S (Mud + Snow, tedy Bláto + Sníh), což znamená, že fungují obstojně na obou těchto površích. Tento symbol však není certifikován a výrobce ho udává bez regulace a některé státy už M+S pneu berou jako nezpůsobilé pro zimní provoz.

Certifikovaný je druhý symbol hory s vločkou 3PMSF – „Peak Mountain Snow Flake“, tedy 3 horské vrcholy a sněhová vločka. Např. v Německu a dalších vyspělých zemích jsou v zimě uznávané pouze zimní a celoroční pneu s 3PMSF certifikátem. Brzy však bude povinnost v zimě používat pneu s horou s vločkou i v Česku. Proto vám důrazně doporučujeme kupovat celoroční a zimní pneumatiky vždy s označením 3PMSF.

Chování celoroční pneu v praxi

Celoroční pneumatiky nabízí spíše kompromis mezi letními a zimními pneumatikami. Stále dobře funguje při lehkém sněžení a současně poskytuje dobrou přilnavost za sucha i za mokra. Celoročky jsou skvělou volbou pro mírné podnebí a řidiče, kteří se většinu času pohybují v městských oblastech a zároveň nejezdí ročně velký objem kilometrů.

Vždy záleží také na konkrétním výrobci a dezénu. Některé celoroční pneumatiky se chovají více jako letní pneu, jiné se naopak blíží více zimním pneumatikám.

Celoroční pneumatiky tedy nejsou pro nižší teploty a venkovské nebo horské oblasti s častým sněhem a mrazem ideální volbou. Pro extrémní zimní podmínky se zkrátka celoroční pneu nehodí, protože při brzdění a zatáčení si logicky nevedou tak dobře jako zimní pneumatiky.

Totéž platí pro extrémně vysoké teploty. V ovládání a přilnavosti na extrémně suché a teplé vozovce nemohou konkurovat letním pneumatikám stejného výrobce. Ale na druhou stranu např. prémiové celoroční pneu Michelin fungují v zimě i v létě o dost lépe, než letní a zimní pneu z Činy.

Srovnání pneumatik různých značek

Základní rozdělení tedy máme za sebou, přesto vám asi vrtá hlavou jedna věc. Tou je porovnání cen pneumatik od různých výrobců. Čím to je, že letní pneu Royal Black v oblíbeném rozměru 195/65 R15 stojí 873 Kč, ale pneumatiku Continental EcoContact 6 seženete nejlevněji za více než za dvojnásobek?

Ve srovnání těchto dvou pneumatik hraje pro Royal Black jednoznačně nižší cena. Když se však podíváme na důkladnější porovnání pneumatik, zjistíme, že pneumatiky značky Royal Black patří do ekonomické třídy pneumatik, kdežto Continental patří mezi prémiové značky

Pneumatiky od Continental tedy při stejném stylu jízdy vydrží mnohem déle a také lépe reagují v kritických situacích, jako je např. náhlé brzdění, nebo průjezd zatáčkou na mokré silnici. jsou. To nejsou jen marketingové tlachy, ale dokazují to i výsledky testů pneumatik.

Další články poradny