Valivý odpor: Jak ovlivňuje spotřebu paliva?

Image by Freepik
Co je valivý odpor pneu
Valivý odpor působí na pneumatiky vozidla při jízdě po povrchu vozovky. Je to síla, která klade pneumatice odpor při jejím pohybu vpřed. Příčinou valivého odporu je deformace pneumatik, aerodynamický odpor a tření o povrch vozovky.
Čím vyšší je valivý odpor, tím víc energie auto potřebuje k pohybu. Tím pádem se zvyšuje také spotřeba paliva.
Co má především vliv na valivý odpor?
- Tlak v pneumatikách. Nižší tlak vede k vyšší deformaci pneu, a tedy k vyššímu valivému odporu. Připomeňte si, jaký tlak udržovat v pneumatikách.
- Konstrukce pneumatiky. Běhoun, průměr, šířka i materiál použitý v pneumatikách nebo jejich kostře.
Nižší valivý odpor pneumatiky = nižší spotřeba paliva
Při jízdě se pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformuje. Tyto změny způsobují zahřívání pneumatiky a následnou ztrátu hnací síly. Proto platí, že čím méně se pneumatika zahřívá, tím méně paliva spotřebuje a zároveň tak produkuje menší množství emisí CO2.
Pneumatiky s nižším valivým odporem přispívají ke snížení spotřeby paliva. Výrobci pneumatik uvádějí, že valivý odpor pneumatik z 20 až 30 % přímo ovlivňuje spotřebu vozidel se spalovacím pohonem a dojezd baterie u elektromobilů.
Trend současnosti: Pneumatiky s nízkým valivým odporem
Výrobci automobilů dnes často požadují pneumatiky s co nejnižším valivým odporem do první výbavy nových vozů. Protože nižší valivý odpor pneu přináší nižší emise CO2.
Na tento trend reagují výrobci pneumatik tak, že vyvíjejí moderní pneu s nízkým valivým odporem při zachování bezpečnosti, výkonu a přilnavosti. Dezény mají obvykle sníženou hloubku pro minimalizaci deformací a snížení valivého odporu.
Valivý odpor pneumatik tabulka
Údaj o energetické výkonnosti pneumatiky, který vás informuje také o valivém odporu, najdete na klasifikačním štítku pneumatiky. Na tomto štítku je uvedena také přilnavost pneumatiky za mokra a hladina hlučnosti pneu. Od 1. května 2021 jsou pneumatiky podle EU nařízení klasifikovány ve třídách A až E, přičemž A je nejlepší možná hodnota a E naopak nejhorší.
Pokud chcete pneu s co nejnižším valivým odporem, vybírejte energetickou třídu A.
Mezi jednotlivými třídami je rozdíl o zhruba 0,1 až 0,14 litru na 100 km. Například u vozidla s průměrnou spotřebou 6,6 l na 100 km lze přezutím na pneu s hodnotou štítkování o jednu kategorii lepší snížit spotřebu na asi 6,46 l.
Klasifikační informace k pneumatikám jsou přístupné ve veřejné databázi EPREL.
Valivý odpor pneumatiky výpočet
Měření valivého odporu pro účely EU štítku se provádí v laboratořích na bubnu o průměru 2 metry na obutém a vyváženém kole. Nárůst točivého momentu, potřebného k roztočení bubnu s namontovanou pneumatikou při daném zatížení, představuje valivý odpor.
Moderní pneumatiky, které šetří peněženku
Jak vynikající valivý odpor, tak skvělé brzdné výkony kombinují pneumatiky Michelin E Primacy. Díky nízkému valivému odporu mohou řidiči s těmito prémiovými pneumatikami Michelin ušetřit přibližně 0,21 litru paliva na 100 kilometrech a přibližně 80 € za celou dobu životnosti pneumatik. U elektromobilů lze dojezd zvýšit přibližně o 7 % oproti jiným pneumatikám stejné kategorie – to u dojezdu o délce 400 km odpovídá 30 km navíc.
Nízký valivý odpor a výbornou přilnavost na mokru mají také například pneumatiky značky Giti – dezén GitiSynergy E2. Mrkněte také na pneumatiky Continental. Vysoký kilometrový nájezd a nízkou spotřebu paliva nabízí například dezén EcoContact 6.
U nás na Pneubossu najdete řadu letních i zimních pneu s nízkým valivým odporem. Pokud potřebujete poradit s výběrem, neváhejte se na nás obrátit.
Letní pneumatika Giti GitiSynergy E2 má nízký valivý odpor.
Tipy pro hospodárnou jízdu a úsporu paliva
Nižší spotřebu paliva zajistí nejen pneumatiky s nízkým valivým odporem. Jaké další zbraně může řidič využít pro snížení spotřeby? Tady jsou naše tipy:
- Nejezděte v létě na zimních pneu. V létě mohou zimní pneumatiky zapříčinit zvýšenou spotřebu paliva. V létě mají zimní pneu také horší jízdní vlastnosti a jejich brzdná dráha se může prodloužit až o 20 %. Přečtěte si, proč nejezdit v létě na zimních pneumatikách.
- Kontrolujte tlak v pneumatikách. Nízký tlak nejenže zvyšuje spotřebu paliva, ale také ovlivňuje brzdný výkon.
- Jezděte plynuje a udržujte konstantní rychlost. Pokud to dopravní situace a stav vozovky umožňují, vyvarujte se prudkého zrychlování a zpomalování. Zvyšuje se tím spotřeba paliva i opotřebení pneumatik.
- Nepřevážejte ve voze zbytečnou zátěž. Nadměrná hmotnost může zvyšovat spotřebu paliva. Pravidelně proto odstraňujte z vozu nepotřebné předměty.
Další články aktualit


