Pneuboss
Giti summer top
Sledování
objednávky
košík
Nákupní košík je prázdný
zpět

Jaký tlak udržovat v pneumatikách a kde najdu tabulku huštění pneumatik?

23. 1. 2023
Špatným tlakem v pneumatikách si můžete způsobit defekt na pneumatice. Přitom tomu lze jednoduše předcházet. Jaký je ale správný tlak v pneumatikách pro váš vůz a kde najdete tabulku s huštěním pneumatik?

Kde najdete tabulku huštění pneumatik?

Tlak v pneumatikách udává výrobce vozidla. Správnou hodnotu tlaku najdete na štítku, který je nalepený na víčku nádrže nebo na sloupku dveří řidiče. Někdy může být také na pojistkové skříňce.

Tabulka foukání pneumatik

Informace o správném tlaku najdete i na internetu, a to na stránkách výrobce vašeho auta. U většiny osobních automobilů se pohybuje tlak v pneumatice kolem 2,3 baru při standardních jízdních podmínkách.

Správný tlak huštění pneumatik

Správné hodnoty pro huštění pneumatik jsou individuální, tudíž doporučujeme se podívat na stránky výrobce a daného modelu, nebo přímo na štítku s tabulkou huštění pneumatik. Ten se obvykle nachází buď z vnitřní strany krytu palivové nádrže, nebo na dveřích u řidiče. Každopádně ji najdete v manuálu výrobce vozidla.

Případně si prohlédněte tabulku od Continental, která obsahuje údaje o správném tlaku pro více jak 700 vozidel od 42 výrobců.

Měřte tlak pravidelně

Měření tlaku doporučujeme provádět jednou měsíčně. Nejlépe před jízdou, za studena. Ideální teplota vzduchu pro měření tlaku je 20 °C. V letních vedrech nebo zimních mrazech je potřeba počítat s odchylkou způsobenou změnou teploty. Další možností je změřit tlak asi 20 minut po jízdě.

Špatným tlakem v pneumatikách si také můžete způsobit defekt na pneumatice.

Riskujete bezpečnost jízdy a snižujete komfort 

Podhuštěním pneumatiky dochází ke ztrátě přilnavosti pneu, jelikož velký tlak na bočnice způsobuje to, že středová část dezénu se začíná ohýbat směrem dovnitř. Pneumatika tím ztrácí potřebnou kontaktní plochu s vozovkou a vozidlo se stává daleko méně ovladatelné. Podhuštěné pneu na přední nápravě způsobují nedotáčivost, zatímco podhuštěné pneumatiky na zadní nápravě způsobují přetáčivost vozu.

Přehuštěná pneumatika je tedy deformována opačným směrem. Střed dezénu je vytlačován vzduchem a dochází tak k tomu, že krajní části dezénu ztrácí kontakt s vozovkou. Jízda ať už s přehuštěnou nebo podhuštěnou pneu je nekomfortní ale hlavně se stává více nebezpečnou.

Správné hustění pneumatik

Dofouknutí pneumatik je ideální provádět zastudena. To v praxi znamená, že auto alespoň 3 hodiny před nafukováním pneumatik nepoužíváte, nebo ujedete vzdálenost kratší než 1,6 km. Pokud jsou vaše pneumatiky zahřáté provozem, je třeba při dofouknutí pneumatik připočítat k doporučenému tlaku 0,3 baru.

dofouknutí pneu

Kromě tradičního vzduchu je dnes možné hustit pneumatiky i dusíkem. Jeho molekuly jsou větší a těžší a proto z pneumatiky pomaleji ucházejí. Optimální tlak vám tak vydrží déle, nebude se vám tak kvůli špatnému nahuštění zvyšovat spotřeba a pneumatiky vám déle vydrží.

Hustění pneumatik v zimě

Mrazivé teploty mají na pneumatiky přímý vliv. Se sníženou teplotou klesá i tlak vzduchu v pneumatikách. Zkontrolujte tlak huštění vašich pneumatik vždy jednou za měsíc a v případě potřeby přistupte k dofouknutí pneumatiky.

Při huštění zimních pneumatik je třeba dávat pozor na teplotu. Pokud pneumatiky hustíte v garáži, kde je teplota nad nulou (např. 18 °C), zatímco venkovní teplota je pod nulou (např.: -2 °C, tedy rozdíl je 20 °C mezi vnitřní a venkovní teplotou), doporučujeme k hodnotě tlaku huštění doporučené výrobcem přidat 0,2 baru. Pokud upravujete tlak huštění vašich pneumatik venku(například u čerpací stanice), dodržujte hodnoty doporučené výrobcem.

Dále by vás mohlo zajímat:

Produkt přidán do košíku
přejít do košíku zavřít
Pneuboss.ShoppingCart.PreviewDown.Loading