Vyhledávaní

Označení pneu EU

20.8. 2014

Každý spotřebitel určitě zná energetické štítky, které mají elektrospotřebiče. Velice rychle z nich vyčtete, jakou spotřebu přístroj má. Tento systém značení se osvědčil, proto Evropská unie přišla s myšlenkou pomoci v rychlé orientaci spotřebitelům i v oblasti značení pneumatik. Vyznat se v označení na pneumatikách, tak není žádná věda.

Standardizované štítky pneumatik jsou zavedeny Evropskou unií od roku 2012 a informují o 3 klíčových výkonnostních parametrech pneumatik: úspornost pohonných hmot, výkonnost z hlediska přilnavosti na mokré vozovce a vnější valivý hluk.

EU štítky – chytré značení pneumatik

To znamená, že všechny pneumatiky (kromě nákladních) vyrobené od 1. července 2012 musí mít informační štítek. Nejpozději od tohoto data musí být pneu viditelně označeny, a to buď nálepkou, nebo zmíněným informačním štítkem vedle ní. Označení pneu je tímto krokem standardizované pro všechny výrobce, kteří oficiálně dodávají pneumatiky pro Evropský trh a jsou pro tento trh homologovány.

Co obsahuje štítek za informace?

  1. Úspora paliva
    Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).
  2. Přilnavost za mokra
    Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).
  3. Hlučnost
    Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).

nove-znaceni-pneu-(2).jpg

















 


Ve správné interpretaci štítku, tedy i označení pneumatik, vám pomůže náš dřívější článek Co určují energetické štítky na pneumatikách. Všechny pneumatiky jsou označeny stejným štítkem, aby bylo možné snadno je vzájemně porovnat a vybrat tu nejvhodnější. 

Jaký je rozdíl v označení zimních, letních a celoročních pneumatik?

Štítek se v současné době používá při označení zimních pneumatik, označení celoročních pneumatik i těch letních. Rozdíl tedy zatím není žádný. Pravidla pro testování těchto pneumatik jsou totožná a za stejných předepsaných podmínek se testují letní i zimní pneumatiky s označením pneu m+s nebo symbolem horského masívu s vločkou uprostřed.

Toto hodnocení zimních pneumatik za stejných podmínek jako letních nebylo v očích výrobců považováno za ideální. Proto výrobci iniciovali změnu. Od května roku 2021 se bude označení zimních pneumatik lišit. Najdete na nich navíc informaci o přilnavosti pneu na ledu a sněhu. Tím budou na zimních pneumatikách uvedeny i parametry, které doposud na štítcích chyběly a budou se týkat pouze zimního provozu pneumatik.

Další články poradny