Brzdná dráha: Roli hraje rychlost, počasí i hloubka dezénu

Celková brzdná dráha má dvě části – reakční dráhu a vlastní brzdnou dráhu
- Reakční dráha (reakční doba) – je to dráha, kterou auto ujede do okamžiku, než mozek řidiče zaregistruje a vyhodnotí situaci a začne brzdit. To trvá asi jednu vteřinu, ale může i více. V tomto časovém úseku však řidič pokračuje v jízdě. Například při rychlosti 90 km/h je reakční dráha dlouhá zhruba 25 metrů. Teprve pak řidič začne brzdit.
Dobu reakční dráhy ovlivňuje zdravotní stav řidiče, jeho zkušenosti nebo to, jestli požil/nepožil alkohol či drogy.
- Vlastní brzdná dráha – doba, po kterou auto skutečně začne brzdit a zpomalovat. Chvíli ale potrvá, než vozidlo zastaví úplně. To, za jak dlouho to bude, ovlivňuje zejména rychlost, počasí a stav a kvalita pneumatik.
Někteří řidiči se domnívají, že protiblokovací brzdový systém ABS automaticky zkracuje brzdnou dráhu. Ale není tomu tak. Systém ABS zajišťuje ovladatelnost vozidla při brzdění a jeho úkolem je zabránit tomu, aby se při brzdění zablokovala kola. Především při jízdě na sněhu a ledu snižuje ABS riziko smyku.
Bezpečná vzdálenost mezi vozidly: Pravidlo 2 sekund
Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod na silnici. Kdo se chce vyhnout kolizi, měl by dodržovat pravidlo 2 sekund. To znamená, že bychom měli jet asi dvě vteřiny za autem, které jede před námi.
Když vozidlo jede před vámi a mine u silnice nějaký pevný bod (například strom či dopravní značku), tak vy byste k danému bodu neměli dojet dříve než za dvě vteřiny. Jinak řečeno: Minimální bezpečná vzdálenost by měla být přibližně polovinou rychlosti v metrech. Při rychlosti 100 km/h to bude zhruba 50 metrů – to je vzdálenost směrových sloupků podél silnice.
Pokud je vozovka kluzká nebo je snížená viditelnost, bezpečná vzdálenost mezi vozidly musí být ještě delší.
Brzdná dráha auta, rychlost a stav vozovky
Například při rychlosti 100 km je brzdná dráha jaká? Základní pravidlo z autoškoly zní: Při rychlosti 100 km/h je délka brzdné dráhy vašeho vozidla oproti brzdné dráze při rychlosti 50 km/h přibližně čtyřikrát delší.
Mrkněte níže na tabulku od PČR – porovnejte si, jaká je brzdná dráha za různého počasí včetně reakční doby a vlastní brzdné dráhy.
Rychlost vozu | Reakční dráha | Brzdná dráha | Dráha zastavení |
Suchá silnice | |||
50 km/h | 14 m | 14 m | 28 m |
90 km/h | 25 m | 45 m | 70 m |
130 km/h | 36 m | 93 m | 129 m |
Mokrá silnice | |||
50 km/h | 14 m | 19 m | 33 m |
90 km/h | 25 m | 63 m | 88 m |
130 km/h | 36 m | 130 m | 166 m |
Náledí | |||
50 km/h | 14 m | 64 m | 78 m |
90 km/h | 25 m | 208 m | 233 m |
130 km/h | 36 m | 435 m | 471 m |
Zdroj dat: Policie České republiky
Brzdná dráha motocyklu na suché vozovce
Motocykl má delší brzdnou dráhu než automobil, přičemž závažnost dopravních nehod motocyklistů je přibližně 6x vyšší než u osobních aut.
- 80 km/h = 58 m
- 100 km/h = 83 m
- 200 km/h = 280 m
Brzdná dráha kamionu na suché vozovce
Testy brzdných drah různých typů vozidel potvrzují, že brzdná dráha kamionu je podstatně delší než brzdná dráha osobního vozidla. Naložený 40 tunový kamion rozhodně nezastaví na stejné dráze jako dodávka nebo osobní auto.
Podle jednoho z testů německé společnosti DEKRA je brzdná dráha naloženého kamionu při rychlosti 80 km/h na suché vozovce zhruba 40 metrů. U starých tahačů skoro 60 metrů. K tomu je ještě potřeba připočítat reakční dobu řidiče.
Z testů DEKRY také vyplývá, že pokud jede osobní auto mezi dvěma kamiony, může to mít fatální následky.

Brzdná dráha a hloubka dezénu pneumatik
Vedle rychlosti, počasí a stavu vozovky má na brzdnou dráhu vliv také hloubka dezénu pneumatik. Minimální hloubka dezénu je v ČR stanovena vyhláškou. Pro letní pneumatiky je to 1,6 mm, pro zimní pneumatiky 4 mm (pro vozidla do 3 500 kg). Vše si můžete připomenout v našich článcích Výška dezénu v ČR a Výška dezénu v zahraničí.

Brzdná dráha z 80 km/h do úplného zastavení na mokré vozovce, letní pneumatiky (zdroj Continental)
Brzdná dráha a letní vs. zimní pneumatiky
Nikdy nezapomínejte váš vůz včas přezout na zimní pneumatiky. Zákon o provozu na pozemních komunikacích ukládá povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneu v období od 1. listopadu do 31. března. Více se dočtete v článku Povinnost zimních pneumatik v ČR.
Jakmile venkovní teplota klesne pod 7 °C, ztrácejí letní pneumatiky svou pružnost. Při velmi nízkých teplotách mohou dokonce prasknout. Brzdná dráha letních pneumatik se v zimě výrazně prodlužuje, snižuje se jejich přilnavost a zhoršuje bezpečnost.
Porovnání brzdné dráhy při použití zimních a letních pneumatik na sněhu a ledu.
Zdroj: bezpecnecesty.cz
Pokud nechcete dvakrát ročně přezouvat pneu, pořiďte si raději kvalitní celoroční pneumatiky. Přečtěte si, pro koho jsou celoroční pneumatiky vhodné.
Přejeme vám jen samé šťastné kilometry a nezapomínejte na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.
Další články aktualit


