Filtr pevných částic – vše, co potřebujete vědět
29.6. 2024 | Petra Bartošová
Filtr pevných částic (DPF Diesel Particulate Filter) je důležitou součástí všech moderních automobilů s dieselovým motorem. Má za úkol zachytit jemné prachové částice z výfukových plynů, aby se nedostávaly do ovzduší. Tyto saze jsou rakovinotvorné a dpf filtr tak chrání naše zdraví. Jak poznat, že má právě váš vůz dpf filtr? Jak probíhá regenerace dpf a proč se dříve či později nevyhnete čištění filtru?
Image by prostooleh on Freepik
Jak poznám, že má auto filtr pevných částic?
- Rok výroby a typ motoru. Většina moderních dieselových aut vyrobených po roce 2009 má DPF filtr, protože to vyžaduje emisní norma Euro 5. Některá vozidla s DPF filtrem mají kontrolku na palubní desce, která se rozsvítí, pokud je potřebná regenerace filtru.
- Technická dokumentace. Podívejte se do manuálu vašeho vozidla nebo do velkého technického průkazu. Tyto dokumenty často obsahují informace o tom, zda je vozidlo vybaveno filtrem pevných částic.
- Autorizovaný servis. Na základě VIN kódu se dá v servisu určit, jestli vozidlo filtr pevných částic má. Přítomnost filtru pevných částic odhalí také profesionální autodiagnostika.
- Fyzická kontrola. Filtr pevných částic je obvykle umístěn v blízkosti motoru a má charakteristický tvar a velikost.
Co je regenerace filtru pevných částic
Auto si zpočátku se zanášením motoru sazemi dokáže poradit samo. Při delších jízdách automaticky probíhá regenerace filtru pevných částic, kdy se výrazně zvýší teplota ve filtru – zhruba na 600 °C a jemné saze se spálí.
Regenerace dpf, nazývaná také vypalování dpf, se u dieselů automaticky spouští přibližně každých 500 kilometrů. Že regenerace dpf právě probíhá lze poznat tak, že se někdy i výrazně zvedne spotřeba a mírně začne kolísat výkon, u některých aut je regenerace signalizována kontrolkou.
Zádrhel je v tom, že auto nikdy nedokáže vypálit úplně všechny prachové částice a filtr se pomalu, ale jistě ucpává nespalitelnými nečistotami.
Pokud automatická regenerace dpf již není dostačující, na řadu musí přijít odborné čištění filtru pevných částic nebo jeho případná výměna, pokud je poškozen.
Regenerace dpf, nazývaná také vypalování dpf, se u dieselů automaticky spouští přibližně každých 500 kilometrů. Že regenerace dpf právě probíhá lze poznat tak, že se někdy i výrazně zvedne spotřeba a mírně začne kolísat výkon, u některých aut je regenerace signalizována kontrolkou.
Zádrhel je v tom, že auto nikdy nedokáže vypálit úplně všechny prachové částice a filtr se pomalu, ale jistě ucpává nespalitelnými nečistotami.
Pokud automatická regenerace dpf již není dostačující, na řadu musí přijít odborné čištění filtru pevných částic nebo jeho případná výměna, pokud je poškozen.
Jak vypálit filtr pevných částic
Víte, že některá moderní auta mají speciální tlačítko pro manuální spuštění regenerace dpf? Pokud budete pořizovat nový vůz s dieselem, zajímejte se o to, jestli může mít i toto tlačítko. Sami si tak budete moci spustit regeneraci filtru pevných částic.
Není váš vůz vybaven tlačítkem pro spuštění regenerace dpf? Nejezdíte často delší trasy a chcete se o „nastartování“ regenerace aktivně přičinit sami? Je k tomu potřeba:
Není váš vůz vybaven tlačítkem pro spuštění regenerace dpf? Nejezdíte často delší trasy a chcete se o „nastartování“ regenerace aktivně přičinit sami? Je k tomu potřeba:
- důkladné zahřátí motoru
- dostatek nafty v nádrži
- vyšší rychlost jízdy
- ideální je dálniční jízda
Jak poznám ucpaný filtr pevných částic? Sledujte tyto signály:
- Vyšší spotřeba paliva než obvykle
- Snížení výkonu motoru – po sešlápnutí plynu není akcelerace
- Rozsvícení kontrolky DPF nebo kontrolky motoru
- Přechod motoru do tzv. nouzového režimu
- Vůz se častěji přepíná do režimu regenerace – může dojít k poškození motoru, ředění motorového oleje a ztrátě jeho mazacích schopností
K úplnému zanesení filtru pevných částic dochází v rozmezí zhruba 90 až 200 tisíc km.
Image by peoplecreations on Freepik
Odborné čištění filtru pevných částic
Pokud je váš stávající diesel dpf filtr již hodně zanesený a zároveň není poškozen a neplánujete pořizovat nový, pomůže čištění dpf filtru. Je to levnější možnost než koupě nového filtru.
Jak vyčistit filtr pevných částic? Tady jsou nejčastější metody:
- Čištění v boxu. Filtr se umístí do čistícího boxu a připojí k tlakovému potrubí. Po spuštění programu box vyhodnotí stupeň zanesení filtru. Pak začne samotné čištění a sušení horkým vzduchem.
- Vypalování filtru. DPF filtr je potřeba vyříznout z železného obalu. Poté se vloží do pece, která při teplotě kolem 700 °C spaluje uhlíkové částice. Následně je třeba filtr svařit do původního stavu.
- Chemické čištění. Společně s palivem se do nádrže auta nalije čistící chemie, které roztaví hořící zbytky uvnitř motoru a odstraní je přes výfukové potrubí.
- Ultrazvukové čištění. Filtr pevných částic se vloží do ultrazvukové nádoby s vodou. Ultrazvuk vytvoří miliony bublinek s vysokou teplotou a tlakem. Následná imploze bublinek bude mít za následek odstranění nánosů nečistot z filtru.
Specialisté na čištění filtru pevných částic vám poradí, která metoda bude nejlepším řešením právě pro vaše potřeby a představy. Zamyslete se také nad tím, jestli zkousnete případné řezání a svařování filtru.
Zajímáte se o to, jak vyčistit filtr pevných částic doma? Odborníci na čištění dpf filtrů toto řešení nedoporučují, protože může způsobit více škody než užitku. Například chemie neodborně vstříknuta do dpf filtru nejenže rozleptá veškeré nečistoty, ale může poškodit také části filtru. Ten pak již nebude plnit svou funkci a bude nezbytné pořídit nový.
Naopak čištění filtru pevných částic v rukou odborníků nepoškodí citlivé vnitřní struktury filtru a dokáže obnovit jeho funkci až zhruba na 97 procent původní hodnoty.
Zajímáte se o to, jak vyčistit filtr pevných částic doma? Odborníci na čištění dpf filtrů toto řešení nedoporučují, protože může způsobit více škody než užitku. Například chemie neodborně vstříknuta do dpf filtru nejenže rozleptá veškeré nečistoty, ale může poškodit také části filtru. Ten pak již nebude plnit svou funkci a bude nezbytné pořídit nový.
Naopak čištění filtru pevných částic v rukou odborníků nepoškodí citlivé vnitřní struktury filtru a dokáže obnovit jeho funkci až zhruba na 97 procent původní hodnoty.
Tipy na závěr pro správný chod dpf filtru
- Jezděte také dlouhé trasy. Jezdíte autem spíše kratší trasy? To pro dieselový motor není prospěšné. Alespoň 2x do měsíce jeďte autem na delší projížďku, ideální bude jízda po dálnici a vyšší otáčky motoru. Zajistíte tím pravidelnou regeneraci filtru.
- Tankujte kvalitní naftu. Naftový motor je obvykle citlivější na kvalitu paliva než ten benzinový. Určitě pomohou také aditiva do nafty, která snižují tvorbu sazí a prodlouží životnost filtru pevných částic.
- Používejte olej předepsaný výrobcem vozu. Použitím nevhodného motorového oleje se může zvýšit tvorba sazí a hrozit zkrácení životnosti filtru. Například bezpopelné motorové oleje jsou speciálně určené pro vozidla s dpf filtrem. Pokud měníte diesel dpf filter, vždy zároveň vyměňte i motorový olej. A nezanedbávejte pravidelnou údržbu auta.
Image by aleksandarlittlewolf on Freepik
Další články aktualit
28.9. 2024
Novinky zimní sezóny 2024/2025: Které pneu bude obouvat váš vůz?
Potřebujete na zimu 2024/2025 nové zimní pneumatiky? Představujeme vám novinky od Michelinu, Pirelli a Barum. Prémiová i ekonomická třída pneu...
27.9. 2024
Test zimních pneumatik auto motor und sport 235/55 R18
Německý časopis auto motor und sport zveřejnil výsledky testu 10 zimních pneumatik 235/55 R18. Které zimní pneumatiky dosáhly na medailové...
3.9. 2024
Pro koho jsou celoroční pneumatiky vhodné?
Zjistěte, zda jsou pro vás vhodné celoroční pneumatiky. Celoročky využijete, pokud máte menší kilometrový nájezd a pohybujete se především ve...