Vyhledávaní

Historie a přínos bezdušové pneumatiky

21.12. 2022

Jedním z největších milníků automobilové historie byl před mnoha lety přechod z dřevěných a kovových kol na pneumatiky z gumy a náslédný objev bezdušové pneu. Volba správných pneumatik může zachránit nejen cenné desetiny na trati, ale i životy na silnicích!

Větší rychlost jízdy si vyžádala inovaci: od dřeva ke kaučuku

Jakmile tažné vozy začaly nahrazovat automobily, začala docházelo k postupnému zvyšování rychlosti jízdy. Kola ze dřeva tak už nebyla schopná dodat dostatečnou odolnost ani komfort jízdy. Najednou bylo totiž potřeba tlumit podstatně větší množství energie a vibrací.

První pneumatiky vznikly díky dětské hře

Při vyztužení kol železnou ani ocelovou vrstvou k valnému zlepšení komfortu nedošlo. Prvním, kdo vyrobil pneu vzdáleně připomínající dnešní pneumatiky, byl John Boyd Dunlop v roce 1888. Chtěl tehdy usnadnit jízdu na tříkolce. Rozstříhal svou gumovou zástěru na pruhy a slepil z nich jakousi duši, kterou následně přilepil na dřevěná kola. Tříkolka rázem jela rychleji a plynuleji.

John-Boyd-Dunlop.jpg


Pneumatiky s duší měly své mouchy

Dunlop následně svůj vynález zdokonalil a nechal si ho patentovat. První pneumatiky tedy ještě měly uvnitř duši. Pneumatiky s duší fungovaly poměrně spolehlivě, ale duše byly náchylné na defekt. Materiál duší se sice postupně zdokonaloval, ale problém s defektem zůstával poměrně častý.

Vznik a vývoj bezdušových pneumatik

Opravdu první bezdušová pneumatika z dílny BF Googrich přišla na svět mnohem později, konkrétně roku 1947. Její hlavní předností byla mnohem větší odolnost proti proražení.
Bezdusove-pneu-BF-Goodrich.jpg

Díky odolnému vnějšímu plášti dnešní bezdušové pneumatiky lépe odolají nástrahám, jako jsou výmoly, patníky, ale i střepy a hřebíky. Možná se vám stalo, že jste ujeli desítky kilometrů, než zjistili, že máte v jedné z pneumatik zaražený hřebík. Ve většině případů jde navíc poté pneumatika opravit. Roli zde hraje místo a velikost defektu.

Jak poznat bezdušové pneumatiky?

Bezdušová pneumatika je označena písmeny TL (pneu tubeless). V dnešním segmentu osobních pneumatik jsou však bezdušové vlastně všechny, takže se žádné speciální označení bezdušové pneumatiky často ani nepoužívá.

bezdusove-pneumatiky-(1).jpg

Hlavní výhoda tubeless pneu

Když už zmiňujeme defekt pneumatiky, výhoda bezdušových pneu je právě ta, že jsou odolnější vůči proražení. A když už ji náhodou píchnete, tak i přes defekt většinou dojedete do vaší cílové destinace. Pneumatika s duší by se vám vyfoukla téměř okamžitě. Však to možná znáte z jízdního kola, kde se pneumatiky s duší používají dodnes. I zde se však začínají postupně uplatňovat tzv. bezdušáky.

Monitor tlaku v pneumatikách a runflat pneumatiky 

Navíc dnes máme vymoženosti jako monitorování tlaku v pneumatikách, kdy vás samotné auto upozorní na ucházející kolo a run-flat pneumatiky, díky kterým můžeme omezenou rychlostí ujet ještě 80 km i v případě defektu.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články poradny