Vyhledávaní

Jak pečovat o autobaterii, aby déle vydržela?

21.12. 2022

Zima je obdobím, kdy jsou řidiči často nuceni sáhnout k výměně autobaterie. Původ problémů se startováním má však často prvotní příčinu už v létě, kdy dostala autobaterie zabrat. První ranní mrazík pak způsobí, že se ráno místo vyhřátého auta musíte drkocat MHD, nebo poprosit souseda o pomoc se startovacími kabely. Ukážeme si, jak se k akumulátoru chovat po celý rok, abyste prodloužili jeho životnost.

Co je vlastně autobaterie a k čemu slouží?

Úkolem autobaterie, přesněji řečeno akumulátoru, je zajistit elektrickou energii ve voze ve chvíli, kdy neběží motor. Primárním posláním je tedy zajistit dostatek elektrické energie ke startu motoru. Ve chvíli, kdy motor běží, si přebírá starost o elektrickou energii alternátor či dynamo. Akumulátor se v tuto chvíli dobíjí.

autobaterie-(1).jpg

Autobaterie se skládá z článků s napětím cca. 2,1 V. V případě, že napětí v některém z článků klesne pod hladinu 1,75 V, je baterie nenávratně vybitá. Dalším aspektem správného fungování baterie je elektrolyt a elektrody na bázi olova. Jedna je kladná a druhá záporná.

Jak se o autobaterii starat?

Životnost autobaterie závisí na různých aspektech. Autobaterie obvykle vydrží zhruba 4 až 6 let. Špatným zacházením ji však můžete „odvařit“ mnohem dříve. Naopak správná údržba dokáže prodloužit životnost akumulátoru i o několik let. To mimochodem platí i pro moderní bezúdržbové baterie.

Pravidelně baterii dobíjejte

U starších aut bez stop-start systému se akumulátor dobíjí s pomocí alternátoru. Pokud jezdíte denně delší trasy (nad 30 km), dostává akumulátor potřebnou péči. Naopak pouze krátké popojíždění po městě není pro zdraví autobaterie moc dobré.

Výrobci automobilů ale vzhledem k tlaku na snížení emisí přišli se systémem stop-start. V těchto automobilech se autobaterie nedobíjí po celou dobu jízdy, ale pouze ve chvíli, kdy brzdíte motorem. Pouze v případě, že napětí v akumulátoru překročí spodní hranici, začne alternátor dobíjet. To však často nestačí na plné nabití autobaterie. Může se vám tedy stát, že kapacita baterie během jízdy klesne až příliš.

U nových vozů se stop-start systémem sledujte stav napětí v autobaterii a případně ji občas dobijte s pomocí nabíječky autobaterií. Pokud vám auto stojí delší dobu v garáži, nabijte akumulátor alespoň jednou za 3 měsíce, abyste ho udrželi v kondici. Pokud byste ho nechali delší dobu vybitý, hrozí mu tzv. hluboké vybití, které má za následek konec životnosti baterie.

Jak se chovat k autobaterii v létě?

Letní období bývá pro akumulátory velmi náročné. Extrémně vysoké teploty nedělají dobře klasickým autobateriím, ani bezúdržbovým akumulátorům. Ty si sice s extrémním horkem poradí o něco lépe, ale nejlépe jim je v teplotách do 25 °C. Bohužel jsme si vědomi toho, že je v praxi téměř nemožné se vyhnout vyšším teplotám. Dodržujte alespoň pár základních pravidel, které sníží riziko spojené s vysokou teplotou:

  • Při delším stání auto nechte ve stínu, ideálně v garáži.
  • Jedete-li autem na dovolenou k moři, nenechávejte ho odpočívat celou dobu, projeďte se s ním alespoň jednou za 3 dny.
  • Při kratších jízdách šetřete s intenzitou klimatizace a dalších energeticky náročných spotřebičů.

V teplém počasí se vybíjí baterie rychleji a může způsobit následnou sulfataci (postupný vznik krystalů síranu olovnatého na elektrodách). Baterie na první pohled vypadá v pořádku, ale její kapacita je snížená. Tento problém se často paradoxně objeví až s příchodem prvních mrazů. Autobaterie už nemá dostatečnou kapacitu pro nastartování studeného motoru.

Jak se chovat k autobaterii v zimě?

Na první pohled se to asi nezdá, ale tuhá zima je pro akumulátor méně náročná, než horké léto. Start studeného motoru v zimě sice potřebuje více energie, než jindy, ale pokud je autobaterie dostatečně nabitá, neměl by být se startováním problém ani v teplotách hluboko pod nulou. Autobaterie v pohodě vydrží teplotu až -50 °C. Pokud máte problém s příchodem zimy nastartovat, pravděpodobně jste si na něj zadělali nesprávným zacházením s baterií v létě.

Jak poznat špatnou autobaterii aneb kontrolujte napětí v autobaterii

Nejlepším způsobem, jak zjistit stav autobaterie, je změřit její napětí. Napětí autobaterie změříte jednoduše s pomocí testeru baterií, nebo měřiče napětí, který se zasune do 12V zásuvky v autě. Okamžitě získáte představu, jak na tom autobaterie je a zda je nutné ji dobít. Správné napětí autobaterie je v rozmezí 12,6 až 12,8 V. Pokud je napětí nižší, můžete baterii zkusit dobít. Pro lepší přehled slouží tato tabulka:
 

Napětí

Procentní stav

Co dělat?

11,9 V

0 %

Baterie je „mrtvá“. Nemá cenu ji nabíjet. Kupte novou.

12,1 V

25 %

Jestliže nebyla v tomto stavu déle, než 10 hodin, zkuste ji nabít.

12,3 V

50 %

Dobijte ji na plnou kapacitu.

12,5 V

75 %

Dobijte ji na plnou kapacitu.

12,8 V

100 %

Vše je v pořádku, nemusíte dělat nic.

Jak nastartovat se startovacími kabely?

Pokud zrovna nemáte po ruce nabíječku autobaterií, můžete zkusit nastartovat se startovacími kabely. Musíte však mít ochotného souseda, nebo kamaráda s autem.

startovaci-kabely.jpg
 

Stručný postup startování přes kabely

  1. Přistavte co nejblíže pojízdný automobil, který vám pomůže nastartovat. Jeho motor nechte běžet na volnoběh a vypněte všechny energeticky náročné spotřebiče. (světla, topení, rádio atd.)
  2. ​Plusový kabel (obvykle červený) připojte ke kladnému pólu vybité autobaterie.
  3. Stejný kabel připojte ke kladnému pólu akumulátoru od auta, které vám pomůže nastartovat.
  4. Vezměte záporný kabel (obvykle černý) a připojte ho k zápornému pólu nabité autobaterie.
  5. Druhý konec záporného kabelu připojte místo k tomu určené (kostra vozu). Může se stát, to bude trošku jiskřit, nelekněte se.
  6. Auta nechte takto propojená alespoň 15 minut.
  7. Ve vybitém autě vypněte všechny spotřebiče a zkuste nastartovat.
  8. Pokud se vám podařilo nastartovat, začněte odpojovat kabely v přesně v obráceném pořadí, než jste je připojili. Začněte mínusovým ukostřením, pokračujte mínusem z pomocného vozu. Následně odpojte + z pomocné baterie a nakonec + z vaší autobaterie.
Jestli se vám auto skrz kabely podle návodu nepodaří nastartovat, bude už baterie až příliš vybitá, nebo bude chyba jinde. Zkuste ji ještě přece jenom dobít s pomocí nabíječky autobaterií. Když to nepomůže, musíte si koupit nový akumulátor.

Nabíjení autobaterie

Dobití baterie je nutné v případech, které jsme si uvedli výše. Aby auto dobylo energii, která byla vynaložena na jeho nastartování, je potřeba ujet alespoň 50 km, což je pro mnoho řidičů docela problém. U nových aut se stop-start systémem se proto používají AGM baterie.

Před nabíjením si přečtěte návod k vaší autonabíječce. Nabíječka autobaterií se hodí do každé domácnosti s automobilem. Může být buď klasická, nebo automatická. Klasická nabíječka je vhodná pro starší automobily, do jejichž autobaterií bylo nutné dolévat destilovanou vodu. 

Pro dnešní bezúdržbové akumulátory se však mnohem lépe hodí automatické nabíječky. S oběma typy nabíječek doporučujeme nabíjet baterii akumulátor v odvětrané místnosti a po dobití nechat baterii ještě pár minut odpočívat.

Jak dlouho nabíjet autobaterii?

Nelze jednoznačně odpovědět na otázku, jak dlouho se nabíjí autobaterie. Záleží totiž na výchozím stavu baterie, ale i na rychlosti, jakou dobíjí nabíječka autobaterií.

Jak vybrat novou autobaterii pro váš vůz?

V případě, že už to má autobaterie za sebou, je nutné koupit novou autobaterii. Při výběru nové autobaterie se zaměřte na tyto základní parametry

  • V první řadě si zjistěte, jaký typ baterie vlastně potřebujete. Do starších auto se dávaly klasické zaplavené VRLA baterie. Do novějších vozů se systémem stop-start pak patří EFB, případně AGM baterie. V tomto ohledu se nevyplatí experimentovat.
  • Dalším důležitým aspektem je kapacita baterie. Pro vozy poháněné dieselovým motorem raději zvolte kapacitu akumulátoru alespoň 70 Ah, pro benzinové auto vám si vystačíte s 60 Ah.
  • Drtivá většina vozů vyžaduje napětí autobaterie 12 V. Startovací proud opět závisí na typu motoru. Pro start dieselových a víceválcových zážehových motorů je potřeba proud nad 640 A, benzínové motory si vystačí s 400 A.

Jak vyměnit autobaterii?

Pokud zrovna nepatříte mezi domácí kutily, můžete výměnu autobaterie samozřejmě nechat na autoservisu. Jestli se do výměny akumulátoru pustíte sami, myslete především na vaši bezpečnost.

vymena-autobaterie.jpg

Vezměte si gumové rukavice a ochranné brýle. Během výměny akumulátor vždy držte ve vodorovné poloze, aby nedocházelo k úniku kapaliny a používejte izolované nářadí, abyste se vyhnuli zkratu.

Jak odpojit autobaterii a jak zapojit autobaterii

  1. V první řadě odpojte jako první záporný pól, až poté kladný.
  2. ​Opatrně odšroubujte a vyjměte baterii. Důkladně vyčistěte prostor, kam bude nová baterie umístěna.
  3. Před připojením nového akumulátoru vyčistěte také svorky a namažte je znovu elektrovodivou vazelínou.
  4. Vložte novou baterii a upevněte ji na své místo.
  5. Při zapojování nového akumulátoru postupujte obráceně, než při odpojení starého.
  6. V první řadě připojte kladný pól a až poté záporný. 
  7. Zkontrolujte a případně přitáhněte připojovací svorky.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články poradny