Jak připravit auto na jarní sezonu?
Jaro už pomalu klepe na dveře a zima bude brzy minulostí. Po jejím odchodu ale nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz vašeho automobilu byste měli myslet také na další věci. Poradíme, na co byste se měli po zimě podívat, případně nechat prověřit v servisu.
Zkontrolujte a doplňte kapaliny
Nejen s příchodem jara je třeba sledovat hladinu motorového oleje, ale také chladící a brzdové kapaliny. U dnešních moderních vozů vás už na nedostatek upozorní kontrolky. Ale u starších modelů aut hravě zvládnete kontrolu sami.
Ale i v případě, že máte modernější automobil s kontrolkami, je dobré zkontrolovat hladiny i vizuálně. V případě nízké hladiny některé z kapalin ji včas doplňte, abyste se vyhnuli nepříjemnostem na cestách, nebo dokonce nevratnému poškození vozu.
Podívejte se i na akumulátor
Je nutné také prohlédnout stav autobaterie. V zimě totiž dostává pořádně zabrat. Stav akumulátoru již ale bohužel laickým okem nepoznáte. Pokud zrovna doma nemáte zátěžový měřič, budete si muset stav autobaterie ověřit v servisu.
Zátěžový měřič odhalí, jestli není baterii po zimě potřeba dobít, nebo rovnou koupit novou. Současné moderní akumulátory by měly vydržet v provozu zhruba šest let. Vždy ale samozřejmě záleží na hlavně na podmínkách, ve kterých jezdíte. Akumulátor automobilu zaparkovaného na ulici dostane v zimě mnohem více zabrat, než akumulátor garážovaného vozu.
Mrkněte na stav osvětlení
Světla svítí, stěrače stírají, ostřikovače stříkají! Bohužel taková kontrola už dávno nestačí. Rychlou výměnu vypálené žárovky zvládne při troše tréninku každý, i když někteří výrobci umí i z této základní operace udělat hru nervů.
V autoservisu vám ale diagnostika může poradit, jestli světlomety svítí správným směrem, do správné vzdálenosti a zda nemohou oslnit protijedoucí řidiče. A není od věci pořídit si také sadu rezervních žárovek, i když do povinné výbavy už nepatří.
Nezapomeňte na stěrače a ostřikovače
V zimě dostávají stěrače pořádně zabrat. Výkyvy teplot se mohou podepsat hlavně na gumových lištách stěračů. Stírání namrzlých oken zase narušuje jejich přilnavost. Na jaře je proto dobré myslet také na jejich výměnu, a to zejména, pokud už stěrače zanechávají na okně viditelné šmouhy, nebo už dokonce vodu víc rozmazávají, než stírají. A výměna zimní kapaliny za letní by měla být samozřejmostí.
Nechte zkontrolovat klimatizaci
Po zimě doporučujeme zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. Servisy doporučují kontrolu klimatizace alespoň jednou ročně. A právě jaro je vhodným obdobím.
Během zimy totiž většina lidí klimatizaci nepoužívá, a proto si nevšimne případné závady okamžitě. Zároveň jde o dobrou přípravu na léto, kdy se klimatizace používá téměř denně. V případě špinavé klimatizace či zaneseného kabinového filtru riskujete kromě nepříjemného zápachu také zdravotní potíže, které se projevují v podobě nateklých očí, bolesti hlavy či pocity únavy. A právě zanedbaný stav klimatizace může být zdrojem nebezpečných alergenů a virů.
Zajeďte si na diagnostiku
Moderní automobily už hlásí každou zásadnější chybu rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky na palubní desce. Někdy se v tom množstvím kontrolek už ani nemůžete vyznat. Pokud chcete mít dokonalou jistotu, v servisu si můžete nechat udělat výpis paměti závad. Zjistíte tak, jestli je vše v pořádku a dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu.
Máte platnou technickou?
Při pravidelné kontrole by vás dobrý autoservis měl upozornit na končící platnost STK. Na to se ale nespoléhejte. Asi by vám to jako výmluva u policie neprošlo. Nezapomeňte se proto radši i na jaře podívat na známku na své SPZ. U nových aut není potřeba jezdit na "technickou" první čtyři roky, po první STK se však lhůta zkracuje na dva roky. Podívejte se také, jak připravit auto na STK.
Máte kompletní autolékárničku?
Podle předpisů musí autolékárnička v ČR obsahovat minimálně těchto 7 věcí:
- hotový obvaz s polštářkem
- hotový obvaz se 2 polštářky
- cívku hladké náplasti
- škrtící obinadlo
- pryžové (latexové) rukavice
- izotermickou fólii (min. rozměr 200 × 140 cm)
- nůžky
Povinnou součástí autolékárničky již nejsou: trojcípý šátek, rouška a náplast s polštářkem. Ale nikomu neuškodí, když v ní budete mít i tyto věci. Zároveň je vhodné doplnit obsah lékárničky o léky proti bolesti, na horečku a na alergie. Na to myslete hlavně při dlouhých cestách.
Při přezutí zkontrolujte obě sady pneumatik
Načasování přezutí na letní pneu je docela alchymie. Přezout na letní pneumatiky je možné dle zákona od 1. dubna, respektive, pokud na vozovce není souvislá vrstva sněhu a ledu a teploty se několik dní po sobě drží okolo 7 stupňů celsia. Každopádně sledujte předpověď počasí a přezutí na letní neuspěchejte.
Pneumatiky byste sice měli kontrolovat pravidelně, ale kdo z nás to opravdu dělá? Ale výměna zimních pneu za letní pneumatiky je ideální příležitostí. Zkontrolujte nejen tlak pneumatik včetně rezervy, ale také hloubku dezénu.
Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní provoz na minimálně 1,6 milimetru. Řada řidičů už ale pneumatiky blížící se tomuto limitu raději znova nenazouvá. Dobrým krokem je prověření hloubky dezénu na více místech. Pokud by se totiž výsledky měření lišily, je to signál pro kontrolu kontrolu geometrie kol.
Pro jistotu zkontrolujte také hloubku dezénu zimních pneumatik (povinné jsou nejméně 4 mm) a jejich celkový stav. To abyste se včas připravili na případnou skutečnost, že na další zimní sezónu budete potřebovat koupit nové pláště.
Nezapomeňte na kontrolu brzd a podvozku
Po zimě je také na místě kontrola práce brzd a podvozku. Bohužel tento krok budete muset také nechat na servis. V zimě na podvozek působí nejen posypová sůl, ale často také kamínky.
Brzy tak mohou být brzdy zanesené nečistotami a podvozek narušen. Kontrola brzd a podvozku proto rozhodně přijde po zimě vhod. V budoucnu by se totiž tyto faktory mohly projevit nepříjemnou korozí karoserie. Předtím je však dobré zajet do myčky a zvolit mycí program včetně podvozku.