Vyhledávaní

Jak správně číst rozměry na pneumatikách?

Rozměry pneumatik se skládají z několika základních údajů, které najdete na bočnici pneumatiky i ve velkém technickém průkazu vašeho vozu. Co znamenají konkrétní čísla a písmena na pneumatikách? Kde najdete vhodný rozměr pneumatik pro vaše auto? Zjistěte vše potřebné! 

Foto: Continental

Co znamenají čísla a písmena na pneumatice? 

rozmer_pneu-(1).png

205/55R 16 85 T

205šířka pneumatiky v milimetrech
55výška profilu v procentech (šířky)
Roznačení radiální konstrukce pláště
16průměr ráfku v palcích
85index nosnosti
Tkategorie rychlosti


  • Šířka běhounu se udává v milimetrech, je to maximální šířka pneumatiky při nominálním tlaku huštění a nominálním zatížení. Tato pneumatika je široká 205 mm.
  • Profilové číslo udává poměr mezi šířkou pneumatiky a výškou bočnice v procentech. Výška profilu této pneumatiky je 55 % z 205 mm, tedy 112,75 mm.
  • R je označení radiální konstrukce pneumatiky. Vývojově starší diagonální konstrukce pneumatiky bývá označena pomlčkou "-"
  • Průměr ráfku je číslo, které udává velikost ráfku v palcích. 1 palec je cca 2,54 cm. Vzorová pneu má tedy průměr ráfku 16 palců, což je 40,64 cm.
  • Index nosnosti pneumatik je číselný údaj, který udává, jaké maximální zatížení v kilogramech může jedna pneumatika unést. U pneumatiky v rozměru 205/55R 16 85 T je hmotnostní index 85. To znamená, že jedna pneumatika unese zátěž 515 kilogramů. 
  • Index rychlosti pneumatik je označení písmenem, které udává, jakou maximální rychlost pneumatika bezpečně zvládne. U pneumatiky v rozměru 205/55R 16 85 T je rychlostní index T. To znamená, že vozidlo může jet maximální rychlostí 190 km/h. 

Index nosnosti tabulka

Písmena Li označují index nosnosti (load index).


Li
kgLi
kg
Li
kg
Li
kg
Li
kg
50
190
65
290
80
450
95
690
110
1060
51
19566
300
81
462
96
710
111
1090
52
200
67
307
82
475
97
730
112
1120
53
206
68
315
83
487
98
750
113
1150
54
212
69
325
84
500
99
775
114
1180
55
218
70
335
85
515
100
800
115
1215
56
224
71
345
86
530
101
825
116
1250
57
230
72
355
87
545
102
850
117
1285
58
236
73
365
88
560
103
875
118
1320
59
243
74
375
89
580
104
900
119
1360
60250
75
387
90
600
105
925
120
1400
61
257
76
400
91
615
106
950
121
1450
62
265
77
412
92
630
107
975
122
1500
63
272
78
425
93
650
108
1000
123
1550
64
280
79
437
94
670
109
1030
124
1600


Index rychlosti tabulka

SymbolLMNPQRSTUHVWYZR
Max. rychlost [km/h]120130140150160170180190200210240270300>240


Rozdíl mezi XL a HL pneumatikami

  • XL (Extra Load) – pneumatiky se zesílenou konstrukcí. Často se používají u těžších vozidel, SUV nebo aut s vyšším výkonem.
  • HL (High Load) – typ pneumatik navržený pro ještě vyšší zatížení než XL. Jsou určené hlavně pro elektromobily a hybridy, které jsou kvůli bateriím těžší. Díky tomu lze zachovat stejný rozměr pneumatiky, ale s větší nosností.

Označení FR 

Označení FR (Flange Reinforced) na pneumatice znamená, že má zesílený okraj bočnice. Toto zesílení chrání ráfek kola před poškrábáním nebo poškozením při nárazu na obrubník. FR pneumatiky se často používají u nízkoprofilových rozměrů, kde je ráfek více náchylný k poškození. 

Označení RunFlat

RunFlat je technologie pneumatik, která umožňuje pokračovat v jízdě i po úplném defektu nebo ztrátě tlaku vzduchu. Pneumatika je díky zesílené bočnici schopná nést váhu vozidla po omezenou vzdálenost a při omezené rychlosti, obvykle až 80 km při 80 km/h. To řidiči umožňuje bezpečně dojet do servisu, aniž by musel okamžitě měnit kolo. Na pneumatice může být technologie RunFlat značena jako RFT – Run Flat Tire Nebo ZP – Zero Pressure. 

Značení OE 

OE znamená Original Equipment, tedy pneumatiky schválené výrobcem vozidla pro originální montáž. To v praxi znamená, že pneumatika byla vyvinuta přímo pro konkrétní model auta. Splňuje specifické požadavky výrobce, například na tuhost, hlučnost, jízdní vlastnosti nebo odolnost.


Příklady:

  • MO – Mercedes Original 
  • AO – Audi Original 
  • VW – Volkswagen Original
  • BMW – BMW Original 


Foto: Michelin



Co jsou energetické štítky pneumatik?

Výrobci nabízejí letní, zimní či celoroční pneumatiky s odlišnými dezény, které se liší svými vlastnostmi. Pneumatiky lze proto porovnávat podle více kritérií, přičemž jedním ze základních ukazatelů je energetický EU štítek. Ten u daného dezénu a rozměru zobrazuje spotřebu paliva, přilnavost na mokrém povrchu a míru hluku. Co všechno lze z EU štítku vyčíst? To se dočtete v našem článku Energetické štítky na pneumatikách


Nejčastější dotazy – FAQ 

  • 1. Co je označení 3PMSF a čím se liší od M+S?

Označení M+S (Mud + Snow, tedy bláto a sníh) se historicky používalo pro zimní i celoroční pneumatiky. Sdělovalo, že pneumatika má vyšší schopnost jízdy na sněhu nebo měkkém povrchu než klasická letní pneumatika. 


Dle současných EU předpisů už musejí mít všechny nové zimní a celoroční pneumatiky označení 3PMSF.  (Three Peak Mountain Snowflake – symbol tří vrcholků hory se sněhovou vločkou). Pouze pneumatiky s tímto symbolem mají garantovanou zimní výkonnost podle evropských norem.

M+S dnes může mít jak celoroční, tak zimní pneumatika, ale samo o sobě nezaručuje zimní výkon podle EU standardů.

  • 2. Kde najdu vhodný rozměr pneumatik pro moje auto?

Povolené rozměry pneumatik, index nosnosti a index rychlosti jsou údaje, které najdete ve velkém technickém průkazu vozidla. Aktuální rozměr pneumatik obutých na vašem vozidle najdete také na bočnici pneumatiky.

  • 3. Mohu svůj rozměr pneumatik vyměnit za jiný? 

Ano, za alternativní rozměry, které najdete ve velkém technickém průkazu vozidla. Mrkněte do sekce Nápravy na řádek 20 a 21. Najdete tam všechny možné povolené rozměry pneumatik a disků pro váš vůz. Další možností, jak zjistit rozměr pneumatik a disků pro váš vůz, je informovat se u autorizovaného prodejce značky vašeho vozidla. Přečtěte si článek Alternativní rozměry pneumatik, v němž se dozvíte, jak postupovat.

  • 4. Je důležitý DOT?

DOT pneu je kód nejčastěji o délce 8 až 12 znaků, který najdete na boční straně každé pneumatiky. Poslední čtyřčíslí DOT kódu jsou vázána na týden a rok výroby. Z hlediska životnosti pneumatik není nejzásadnějším údajem DOT pneu. Ale datum, kdy byly pneumatiky poprvé použity na autě. 


Pneumatiky začínají stárnout poté, co jsou namontovány na vozidlo. Pneumatiky nejsou banány a nekazí se! Stáří pneumatik (DOT) tak nemá vliv na jízdní vlastnosti. Všechny důležité informace k DOT pneumatik najdete v článku Jaké je maximální stáří pneumatik

 



 

 

Další články aktualit