Mohu použít celoroční pneumatiky místo zimních?
30.10. 2024 | Petra Bartošová
Můžete v zimě použít celoroční pneumatiky, nebo raději zůstat u zimních pneu? Jakým typům řidičů se vyplatí investovat do celoročních pneu? Zjistěte, co říkají české zákony a pro jaké jízdní podmínky jsou celoroční pneumatiky vhodné. Dozvíte se také, proč je lepší použít celoroční pneu nejen se symbolem M+S, ale také s certifikací 3PMSF.

Foto: Michelin
Povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce sníh, led či námraza, nebo pokud lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Pokud se rozhodnete v uvedeném zimním období pro celoroční pneu, ty pak musejí mít stejně jako zimní pneu minimální hloubku dezénu 4 mm.
Celoroční pneu v sobě kombinují technologii zimních a letních pneumatik a zaručují tak bezpečnou jízdu po celý rok. Poskytují dobrý brzdný výkon na suchu, mokru i na sněhu. Pryž použitá v celoročních pneumatikách se dokáže velmi rychle přizpůsobit teplotě vozovky a zachovává si pružnost i při nízkých teplotách.
Celoroční pneumatiky plní svou funkci nejlépe v rozpětí teplot -10 °C až +30 °C.
Na názorném obrázku níže si můžete udělat představu o tom, do jakých teplot jsou/nejsou vhodné nejen celoroční pneu, ale také letní a zimní pneumatiky.

Popisek obrázku:
1 – Severské pneumatiky, 2 – Zimní pneumatiky, 3 – Celoroční pneumatiky, 4 – Letní pneumatiky
Zdroj obrázku: Michelin
Pokud však již vlastníte nebo seženete celoroční pneu pouze se symbolem M+S (Mud+Snow=Bláto+Sníh), můžete je podle české legislativy používat. M+S pneumatika je navržena pro lepší výkon v blátivých nebo zasněžených podmínkách ve srovnání s letními pneumatikami.
Obutí celoročních pneu pouze s označením M+S však může být poměrně riskantní, protože nemusí zvládnout všechny zimní podmínky tak dobře jako pneu s přísnější certifikací 3PMSF.
Zatímco symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do lehkých zimních podmínek, jako je bláto nebo sněhová břečka, pneumatiky s označením 3PMSF zajistí dostatečnou trakci a brzdný výkon i v náročných zimních podmínkách a na zasněžených cestách.
Celoroční pneumatika však nikdy nebude dosahovat kvality zimní pneumatiky při extrémních zimních podmínkách. Celoroční pneu na náledí nebo při hustém sněžení mají obvykle horší jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu ve srovnání s kvalitními zimními pneumatikami. Univerzální směs pneumatiky celoroční má také kratší životnost ve srovnání se speciální zimní směsí.
Ve zkratce lze tedy celoroční pneu doporučit řidičům, kteří mají menší kilometrový nájezd a nejezdí v zimě na hory. Naopak řidiči s velkým kilometrovým nájezdem by raději měli zůstat u střídání letních a zimních pneu.
Stále váháte, jestli zůstat u zimních pneu, anebo vyzkoušet celoroční pneumatiky? Přečtěte si náš článek Pro koho jsou vhodné celoroční pneumatiky a budete mít jasno.
Dle zákona můžete celoroční pneu používat celý rok
Celoroční pneumatiky s označením M+S, ještě lépe také s certifikací 3PMSF (symbol hory s vločkou), je možné podle zákona o provozu na pozemních komunikacích používat také v období, kdy jsou v ČR povinné zimní pneumatiky.Povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce sníh, led či námraza, nebo pokud lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Pokud se rozhodnete v uvedeném zimním období pro celoroční pneu, ty pak musejí mít stejně jako zimní pneu minimální hloubku dezénu 4 mm.
Co jsou celoroční pneumatiky?
Celoroční pneumatiky jsou vhodné pouze do mírného podnebného pásu, v němž leží také Česká republika.Celoroční pneu v sobě kombinují technologii zimních a letních pneumatik a zaručují tak bezpečnou jízdu po celý rok. Poskytují dobrý brzdný výkon na suchu, mokru i na sněhu. Pryž použitá v celoročních pneumatikách se dokáže velmi rychle přizpůsobit teplotě vozovky a zachovává si pružnost i při nízkých teplotách.
Celoroční pneumatiky plní svou funkci nejlépe v rozpětí teplot -10 °C až +30 °C.
Na názorném obrázku níže si můžete udělat představu o tom, do jakých teplot jsou/nejsou vhodné nejen celoroční pneu, ale také letní a zimní pneumatiky.

Popisek obrázku:
1 – Severské pneumatiky, 2 – Zimní pneumatiky, 3 – Celoroční pneumatiky, 4 – Letní pneumatiky
Zdroj obrázku: Michelin
Co znamenají symboly M+S a 3PMSF na celoročních pneumatikách?
V ČR označení zimních a celoročních pneu symbolem M+S zatím dle zákona stačí, my však přesto doporučujeme použít raději celoročky s 3PMSF certifikací (symbol hory s vločkou na bočnici pneu). Alpský symbol 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) je zárukou toho, že pneumatiky jsou na základě odborných testů dokonale způsobilé pro použití v zimě. Dnes téměř všichni výrobci, kteří vyrábějí nové celoroční osobní pneumatiky pro evropský trh, dávají na bočnici celoročních pneu symbol M+S i 3PMSF.Pokud však již vlastníte nebo seženete celoroční pneu pouze se symbolem M+S (Mud+Snow=Bláto+Sníh), můžete je podle české legislativy používat. M+S pneumatika je navržena pro lepší výkon v blátivých nebo zasněžených podmínkách ve srovnání s letními pneumatikami.
Obutí celoročních pneu pouze s označením M+S však může být poměrně riskantní, protože nemusí zvládnout všechny zimní podmínky tak dobře jako pneu s přísnější certifikací 3PMSF.
Zatímco symbol M+S označuje pneumatiky vhodné do lehkých zimních podmínek, jako je bláto nebo sněhová břečka, pneumatiky s označením 3PMSF zajistí dostatečnou trakci a brzdný výkon i v náročných zimních podmínkách a na zasněžených cestách.

Mohou být celoroční pneumatiky vhodné i pro vás?
Celoroční pneumatiky v zimě jsou vhodné zejména pro řidiče, kteří nenajedou hodně kilometrů (do 10 000 km ročně) a při sněhu a námraze na vozovce vyjíždějí jen výjimečně. Nejčastěji to jsou řidiči, kteří jezdí primárně ve městě, kde souvislou vrstvu sněhu jen tak nepotkáte.Celoroční pneumatika však nikdy nebude dosahovat kvality zimní pneumatiky při extrémních zimních podmínkách. Celoroční pneu na náledí nebo při hustém sněžení mají obvykle horší jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu ve srovnání s kvalitními zimními pneumatikami. Univerzální směs pneumatiky celoroční má také kratší životnost ve srovnání se speciální zimní směsí.
Ve zkratce lze tedy celoroční pneu doporučit řidičům, kteří mají menší kilometrový nájezd a nejezdí v zimě na hory. Naopak řidiči s velkým kilometrovým nájezdem by raději měli zůstat u střídání letních a zimních pneu.
Stále váháte, jestli zůstat u zimních pneu, anebo vyzkoušet celoroční pneumatiky? Přečtěte si náš článek Pro koho jsou vhodné celoroční pneumatiky a budete mít jasno.
Další články aktualit

29.4. 2025
Test letních pneumatik Auto Bild 245/35 R19 2025
Které letní pneumatiky budou nejlepší volbou pro sportovní vůz? Na to vám může odpovědět časopis Auto Bild Sportscars, který otestoval 8...

10.3. 2025
ADAC test letních pneumatik 225/40 R18 2025
Hledáte letní pneumatiky v rozměru 225/40 R18 pro váš vůz? Zajímá vás, které pneumatiky patří mezi nejlepší a poskytnou vám prvotřídní trakci...

23.2. 2025
Test letních pneumatik 215/55 R17 2024
Německá organizace ADAC zveřejnila výsledky testu 16 letních pneumatik 215/55 R17. Které pneumatiky@dosáhly na medailové příčky a kterým...