Jak přezout auto doma?
15.5. 2024
Je to tu! Čas na přezutí pneumatik. Ať už je jaro nebo podzim, udělat se to musí. Pokud máte separátní letní a zimní kola, zvládnete to doma. Dnes si posvítíme na to, jak přezout kola v domácím prostředí. Co k tomu budete potřebovat? Jaký je správný postup a na co si dát pozor? Pojďme na to!
Image by standret on Freepik
Co k přezutí budete potřebovat?
Ještě než začnete, zkontrolujte, zda máte doma vše potřebné. Určitě se neobejdete bez heveru pro bezpečné zvednutí auta a klíče na kola (ideálně momentového klíče) pro správné utažení šroubů. Na zvážení je pak pneumatický utahovák, se kterým si ušetříte námahu, ale zvládnete to i bez něj. Využijete pak také sprej na uvolnění zaseklých šroubů a drátěný kartáč.
Co když nemám momentový klíč?
Momentový klíč a přezutí kol patří k sobě. Momentový klíč je primárně určený k dotahování šroubů a matic na předepsaný moment v Newton metrech. Každý šroub, včetně šroubů na kola, má danou maximální pevnost v ohybu - na tu se však neutahuje! Maximální utahovací moment je vždycky nižší, protože šroub časem ztrácí své užitné vlastnosti. A momentový klíč je právě na to, abyste to nepřehnali. Jinak totiž hrozí, že šroub zlomíte v závitu a to nechcete.
Utahovací moment u šroubů je většinou 90 - 120 Nm, což rukou odhadnete jen těžko a riziko zničení šroubu nebo matek je tak dost vysoké. Pokud tedy momentový klíč nemáte, rozhodně si ho pořiďte (nebo nechte přezutí na pneuservisu). Vybírejte takový, který je trochu delší, což se vám při utahování bude hodit - čím větší páka, tím méně se nadřete.
Utahovací moment u šroubů je většinou 90 - 120 Nm, což rukou odhadnete jen těžko a riziko zničení šroubu nebo matek je tak dost vysoké. Pokud tedy momentový klíč nemáte, rozhodně si ho pořiďte (nebo nechte přezutí na pneuservisu). Vybírejte takový, který je trochu delší, což se vám při utahování bude hodit - čím větší páka, tím méně se nadřete.
Jak správně přezout auto v deseti bodech
1. Zaparkujte tam, kde je to rovné a pevné - ideálně někde na betonu - a připravte si nářadí.
2. Pořádně zkontrolujte pneumatiky a kola, která na auto plánujete dávat. Koukněte a případně upravte tlak v pneumatikách a pokud zjistíte, že je někde nějaký defekt, zvažte úplnou výměnu kola/pneu za nové. Zkontrolujte také hloubku dezénu - u letních je minimální hloubka 1,6 mm, u zimních pak 4 mm.
3. Než auto zvednete, mírně povolte šrouby na kolech. To vám usnadní jejich následné úplné odšroubování.
4. Použijte zvedák, který je kompatibilní s vaším autem a dávejte ho jen na místa, která jsou k tomu určená přímo výrobcem. Případně můžete použít různé nástavce.
5. Pro extra bezpečnost můžete pod auto hodit náhradní kolo nebo špalek jako pojistku, kdyby to náhodou hever vzdal.
6. Šrouby z kola si dejte stranou tak, aby se vám všude neválely. Použijte drátěný kartáč na vyčištění náboje kola a dosedacích ploch. Po sundání kola omrkněte stav brzd a zavěšen, jedná se o určitou základní kontrolu.
7. Nové kolo umístětě hezky rovně a šrouby trochu utáhněte. Nemusíte úplně, jde hlavně o to, aby se vám kolo nepohnulo, když auto sundáváte z heveru a vy ho pak nedotahovali křivě.
8. Dejte pozor na to, abyste kola nasazovali správně - na pneu jsou šipky, které musí vždy směřovat po směru jízdy. Pokud to prohodíte, kolo se bude špatně otáčet a jízda nebude moc bezpečná.
9. Nová kola na zemi finálně utáhněte momentovým klíčem a znovu zkontrolujte tlak v pneu. U aut, která mají systém monitorování tlaku v pneumatikách, resetujte nastavení podle instrukcí v manuálnu vašeho auta (většinou je k tomu potřeba ujet několik kilometrů).
10. Kola, která jste sundali, před uskladněním vyčistěte, dofoukněte a disky namažte konzervačními prostředky. Kola pak uložte na rovnou, suchou a ideálně chladnou plochu. Správné skladování pneumatik může prodloužit jejich životnost.
2. Pořádně zkontrolujte pneumatiky a kola, která na auto plánujete dávat. Koukněte a případně upravte tlak v pneumatikách a pokud zjistíte, že je někde nějaký defekt, zvažte úplnou výměnu kola/pneu za nové. Zkontrolujte také hloubku dezénu - u letních je minimální hloubka 1,6 mm, u zimních pak 4 mm.
3. Než auto zvednete, mírně povolte šrouby na kolech. To vám usnadní jejich následné úplné odšroubování.
4. Použijte zvedák, který je kompatibilní s vaším autem a dávejte ho jen na místa, která jsou k tomu určená přímo výrobcem. Případně můžete použít různé nástavce.
5. Pro extra bezpečnost můžete pod auto hodit náhradní kolo nebo špalek jako pojistku, kdyby to náhodou hever vzdal.
6. Šrouby z kola si dejte stranou tak, aby se vám všude neválely. Použijte drátěný kartáč na vyčištění náboje kola a dosedacích ploch. Po sundání kola omrkněte stav brzd a zavěšen, jedná se o určitou základní kontrolu.
7. Nové kolo umístětě hezky rovně a šrouby trochu utáhněte. Nemusíte úplně, jde hlavně o to, aby se vám kolo nepohnulo, když auto sundáváte z heveru a vy ho pak nedotahovali křivě.
8. Dejte pozor na to, abyste kola nasazovali správně - na pneu jsou šipky, které musí vždy směřovat po směru jízdy. Pokud to prohodíte, kolo se bude špatně otáčet a jízda nebude moc bezpečná.
9. Nová kola na zemi finálně utáhněte momentovým klíčem a znovu zkontrolujte tlak v pneu. U aut, která mají systém monitorování tlaku v pneumatikách, resetujte nastavení podle instrukcí v manuálnu vašeho auta (většinou je k tomu potřeba ujet několik kilometrů).
10. Kola, která jste sundali, před uskladněním vyčistěte, dofoukněte a disky namažte konzervačními prostředky. Kola pak uložte na rovnou, suchou a ideálně chladnou plochu. Správné skladování pneumatik může prodloužit jejich životnost.
- TIP: Po výměně kol ještě udělejte krátkou testovací jízdu, po které kola případně znovu dotáhnete. Pokud při jízdě slyšíte divné zvuky nebo cítíte vibrace či otřesy, kola zkontrolujte a případně zajeďte do servisu.
Image by Freepik
Časté chyby při přezouvání kol
U přezouvání auta se často stávají hlavně tyhle chyby: nedostatečné utažení šroubů nebo naopak jejich zarvání až "na krev" (s tím vám pomůže hlavně momentový klíč), přezouvání auta na měkkém nebo křivém podkladu nebo nasazení kol obráceně.
Při přezouvání se vždy ujistěte, že máte správné nářadí a dostatek času, abyste nemuseli spěchat a udělali to pořádně. Pokud to dodržíte, nemusíte se chyb bát.
Při přezouvání se vždy ujistěte, že máte správné nářadí a dostatek času, abyste nemuseli spěchat a udělali to pořádně. Pokud to dodržíte, nemusíte se chyb bát.
Jaká je cena přezutí pneu v servisu?
Pokud se s přezouváním auta nechcete špinit, vyrazte do servisu. Cena bude samozřejmě záležet na konkrétním podniku. Cena přezutí kol jako taková (včetně mytí a vyvážení) bude kolem pár tisíc. Pokud kola zůstávají stejná a jedná se o přezutí gumy, cena bude trochu vyšší.
Ptáte se, jak přezout pneu doma (jak přezout pneumatiky na kolech)? Věřte, že to nechcete dělat. Je to celkem složitý proces, na který potřebujete speciální vybavení. Pořizovat si zouvačku na pneu pro přezouvání dvakrát ročně se nevyplatí. A to stejné vám pak můžeme doporučit i v případě přezutí moto pneu.
Pokud používáte stejnou sadu kol pro letní i zimní gumy, na přezutí pneu budete nakonec muset zajet do servisu.
Ptáte se, jak přezout pneu doma (jak přezout pneumatiky na kolech)? Věřte, že to nechcete dělat. Je to celkem složitý proces, na který potřebujete speciální vybavení. Pořizovat si zouvačku na pneu pro přezouvání dvakrát ročně se nevyplatí. A to stejné vám pak můžeme doporučit i v případě přezutí moto pneu.
Pokud používáte stejnou sadu kol pro letní i zimní gumy, na přezutí pneu budete nakonec muset zajet do servisu.
Další články aktualit
28.9. 2024
Novinky zimní sezóny 2024/2025: Které pneu bude obouvat váš vůz?
Potřebujete na zimu 2024/2025 nové zimní pneumatiky? Představujeme vám novinky od Michelinu, Pirelli a Barum. Prémiová i ekonomická třída pneu...
27.9. 2024
Test zimních pneumatik auto motor und sport 235/55 R18
Německý časopis auto motor und sport zveřejnil výsledky testu 10 zimních pneumatik 235/55 R18. Které zimní pneumatiky dosáhly na medailové...
3.9. 2024
Pro koho jsou celoroční pneumatiky vhodné?
Zjistěte, zda jsou pro vás vhodné celoroční pneumatiky. Celoročky využijete, pokud máte menší kilometrový nájezd a pohybujete se především ve...