Vyhledávaní

Jak zajet nové auto?

10.6. 2024

Parkuje vám v garáži nový vůz a vy přemýšlíte jak zajíždět nové auto tak, aby vám vydrželo co nejdéle? V tomto článku najdete užitečné tipy a triky na co si dát pozor a čeho se vyvarovat při zajetí nového auta. Tak pojďme na to.
 

Image by senivpetro on Freepik

Musíte auto zajíždět? Stane se něco když tak neuděláte? 

V zkratce by se dalo odpovědět ne a pravděpodobně ne. Zajetím nového motoru, ale dokážete eliminovat možné budoucí problémy: slabší výkon, vyšší spotřeba oleje nebo vyšší spotřeba paliva. Nový vůz se nekupuje každý týden, a tak je proces zajetí jednorázovou záležitostí, která bude přínosem z dlouhodobého hlediska, a to hlavně z hlediska potenciálních servisních výdejů.

Důležitým faktorem je tolerance dílu. Vůz je složitá sestava s velkým množstvím pohyblivých části, které si na sebe musí zvykat nějaký čas tak, aby dokázali poskytnout optimální výkon. V tomto srovnání mají jistou výhodu elektromobily, kde je těchto pohyblivých dílu méně.

zajizdeni_prevodovka.jpg
Image by peoplecreations on Freepik

Před desítkami let bylo zajíždění jistou povinností, kterou se trávili dlouhé měsíce. Mnoho z vás si jistě pamatuje cedulku “V záběhu”, která se dávala k novým vozům. Dnes je díky modernímu výrobnímu procesu v automobilkách pravděpodobné, že se vozu nic nestane i když auto důkladně zajíždět nebude. Vaše ohleduplnost při prvních kilometrech se vám ale jednoznačné vyplatí. Na co si dát teda pozor? 

Které díly jsou citlivé na první kilometry? Jak se k nim chovat?

Motor

Po nastartovaní nezahřívejte motor na volnoběh. Lepší volbou je motor zahřát normální jízdou v provozu. Při jízdě v provozu nepřesahujte otáčkami ¾ dostupní škály. Ideálně je držet motor v středě spektra a vyhnout se tak vysokým otáčkám. Motor se také nedoporučuje zbytečně podtáčet.

Pneumatiky a brzdy

Jak zajet nové brzdy a jak správně brzdit? Během prvních kilometrů brzděte konstantně tak aby si dosedací plochy destiček a kotoučů navzájem sedly. Kratší intervaly brzdění zase zajistí dostatečné dochlazování. Pneumatiky nového vozu potřebují taky čas na zajetí. Během prvních stovek kilometrů nemají nejlepší možnou přilnavost, a tak opatrná a předvídavá jízda je na místě. Moderní vozy si už tlaky pneumatik kontrolují, ale před první jízdou je na místě si tlak pneumatik zkontrolovat a případne upravit.

Ideální volbou je tak delší trasa bez prudkých stoupání a klesání aby se zamezilo zbytečně zátěži pro motor a brzdy. Zvýšenou zátěž pro motor představuje také jízda s přívěsným vozíkem. Proto se nedoporučuje jezdit během prvních tisíc kilometrů s přívěsem.

zajizdeni_brzdy.jpgImage by freepik

Převodovka a tlumiče

Při prvních změnách rychlostí se vám může zdát, že převodovka je nepřesná a tužší. Nové ozubené soukolí je hlučnější a pro ideální funkci se musí ochodit. Rovnaký pocit můžete mít i při tlumičích. Nové tlumiče mají velké tření a pro správné fungování potřebují “rozchodit”. Tlumiče tak “rozchodíte” dříve na méně kvalitní okresní silnici ako na dálnici s novým asfaltem. Pro ideální záběh komponentů je důležité střídání tempa. Jízda v různých otáčkách a rychlostech zabezpečí různé teplotní zatížení jednotlivých komponentů a jejich lepší seřízení.

Co se oplatí zkontrolovat nebo vyměnit?

Nový vůz má radu dílů pokrytou nejrůznějšími ochrannými vrstvami a filmy. Tyto vrstvy se musí postupně “vypálit” co může v některých případech působit jako zápach spáleniny. V tomto případě není nutné panikařit, zápach po prvních desítkách kilometrů vyprchá. Pro krizové případy a pocit jistoty je doporučeno si pořídit hasící přístroj do auta.

zajizdeni_olej.jpgImage by Drazen Zigic on Freepik

Nájezd 2000 kilometrů se obecně považuje za hodnotu potřebnou pro zajetí nového motoru. Během této doby zkontrolujte preventivně provozní náplně. Po zajetí se doporučuje vyměnit olej a olejový filtr. Při výměně oleje se poraďte s odborníkem v autoservisu. Teď vám nic nebrání využít celé spektrum otáček a užít si dynamiku svého nového vozu. I po zajetí automobilu nezanedbávejte základní údržbu automobilu. Mnoho z těchto úkonů dokážete vykonat i samostatně v garáži se základním vybavením.

Přejeme mnoho šťastných kilometrů.
 

Další články poradny