Vyhledávaní

Jak správně brzdit v autě?

23.1. 2023

V dnešní uspěchané době se neustále ženeme vpřed a chceme být všude co nejrychleji. Efektivní brzdění je jedna z nejdůležitějších dovedností řidiče. A to nejen kvůli bezpečnosti, ale také k plynulosti provozu. Ve chvíli, kdy si osvojíte správnou techniku brzdění, zkrátíte brzdnou dráhu, ale máte mnohem větší šanci odvrátit případnou nehodu. Mějte však na paměti, že nejkratší brzdnou dráhu vám nezajistí unáhlené dupnutí na brzdový pedál. Více o správném brzdění se dozvíte v následujícím článku.

Jak zastavit na křižovatce?

Zajímá vás, jak brzdit auto při příjezdu na křižovatku? Brzděte do otáček lehce nad volnoběhem a teprve poté sešlápněte spojku a dobrzděte. Tento způsob brzdění krásně využije brzdný účinek motoru. U novějších modelů zároveň k lepší spotřebě pomůže vypnutí přívodu paliva při brzdění motorem.

správné brzdění v autě

Nejlépe uděláte, když podřadíte na dvojku a následně pomalu dobrzdíte. Pokud se rozhodnete při brzdění používat neutrál, použijte ho jedině na dojezd velmi krátkého úseku.

Jak při brzdění pracovat se spojkou?

V první řadě je důležité mít sedadlo řidiče nastavené tak, aby plně vyhovovalo vaší postavě. Je celkem jedno, jestli máte svoji patu na zemi nebo ve vzduchu. Obě polohy vám dovolí dobrou ovladatelnost pedálu.

Pokud potřebujete nouzově zastavit, protože například dupl na brzdu řidič před vámi, je vhodné sešlápnout spojku při brzdění, aby se odpojil motor od kol a brzdění bylo efektivnější. 

U pedálu závisí na poloze a délce jeho chodu. Chyba, kterou dělají jak začátečníci, tak zkušenější řidiči, je odkládání nohy na spojkový pedál. Tímto se zbytečně namáhá spojkové ložisko. Při větší odstředivé síle se pak snadno může stát, že se o spojku začnete opírat a vytvoříte si tak problém. Po přeřazení rychlosti si nohu položte vedle pedálu, kde se můžete zapřít bez obav.

Nejčastější zlozvyky, které ničí spojku

  • Zbytečně dlouhé stání na spojkovém pedálu
  • ​Odkládání nony na spojkový pedál

Kdy nastal čas na výměnu spojky?

  • Spojku otestujte za studena. Pokud slyšíte klepání na volnoběh a zvuk zmizí při sešlápnutí spojkového pedálu, je se spojkou něco v nepořádku. Při horším opotřebení je toto klepání velmi hlasité a navíc neutichá ani po sešlápnutí spojky.
  • Poškozené spojkové ložisko se většinou projevuje chrastivým zvukem ve chvíli, kdy sešlápnete spojku.

Brzdění a zastavení auta s automatickou převodovkou

  • Při krátkém stání, např. křižovace a na semaforech nevyřazujte! Nechte stále stále režim D.
  • ​Při jízdě do kopce, když automat váhá a neřadí, vždy přišlápnout plyn, aby automat podřadil. Nikdy nesundávejte nohu z plynu. Automat musí „pracovat“!
  • Při zastavení a stání z kopce nespoléhejte pouze na režim P! Vždy současně použijte také ruční brzdu, i na mírném kopečku.

Jak brzdit motorem?

Brzdění motorem je v praxi vlastně velmi jednoduché. Ve chvíli, kdy máte během jízdy zařazeno, dáte nohu pryč z plynu. Spojka zde nijak nefiguruje, tedy alespoň do chvíle, kdy se při brzdění motorem musíte podřadit.

Motor se tedy otáčí díky kinetické energii vozu, která do něj přes převodovku vstupuje od hnaných kol. Motor v té chvíli nespotřebovává žádné palivo.

Motor se jen promazává a volně protáčí, podobně jako by byl dále stále hnán palivem. Velké opotřebení motoru tedy nehrozí. Další dobrou zprávou je, že ani spojka není vystavena žádné velké zátěží. Dejte si jen pozor, abyste nepodřadili příliš prudce při jízdě z prudkého kopce.

Ani s chlazením motoru není problém, jelikož je neustále vstřikováno palivo a tedy nedochází k hoření směsi, motor dokonce stíhá i chladnout.

Pro správné brzdění jsou důležité i kvalitní pneumatiky

Pneumatiky jsou jediné 4 body, které auto spojují s vozovkou. Závisí na nich také rychlost odezvy na brzdění. Myslete na tuto skutečnost už při výběru nových pneumatik.

Vsaďte na ověřené značky pneu a vyhněte se nejlevnějším pneumatikám. Dobré je také občas mrknout na výsledky nezávislých testů pneu. Zaměřte se na délku brzdné dráhy za různých podmínek. V létě používejte letní pneumatiky a v zimě zimní pneu. Dejte si také pozor na hloubku dezénu pneu.

Dále by vás mohlo zajímat:

Další články poradny